Det burde ikke kunne lade sig gøre i et land med fokus på elbiler. Men Great Wall Motors har udviklet en 4-liters V8-motor med dobbelte turboer.
Det er svært at se, hvad kineserne skal med den. Andet end selvfølgelig at blære sig. Men nu har Great Wall Motors udviklet en benzinmotor.
Og ikke bare hvilken som helst af den slags. Ifølge GWM er der tale om en 4-liters sag med dobbelte turboer.
Desværre vil kineserne ikke ud med nogen form for tekniske detaljer overhovedet. Men ifølge WhichCar skal den nye motor kunne snurre med op til 8.000 omdrejninger i minuttet.
Meget apropos kinesernes fokus på elbiler, vil den privatejede bilkoncern ikke kunne klare sig helt uden elektrificering. Man nøjes dog med én enkelt elmotor mellem gearkasse og forbrændingsmotoren.
Ifølge kineserne sigter man efter at lægge den nye motor i ‘luksuriøse køretøjer og SUV’er’, hvor det er ‘nødvendigt’ med kraftoverskud.
Det betyder dog også, at den superbil, som bliver ‘vildere end Ferrari SF90’, noget GWM hævder at have arbejdet på i fem år, ikke får glæde af V8-motoren.
Faktisk indrømmer koncernens tekniske direktør i et interview med en kinesisk blogger, at der slet ikke er plads til hverken 8 eller 12 cylindre i den nye superbil.
Når det så er sagt, burde kineserne kunne klare sig med en 2-liters, firecylindret benziner i rækkefunktion. GWM har nemlig sådan en på fabrikshylderne allerede.
De påstår, at den har hele 850 hestekræfter med sine to elektriske motorer til hjælp. Her skal det bemærkes, at Ferrari SF90 har 150 hestekræfter mere.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]