En ny dom fra Tyskland betyder, at myndighederne nu gennemgår Teslas assistentsystemer – herunder autopiloten – for fejl.
De tyske myndigheder har i øjeblikket Tesla under lup. Helt konkret vil tyskerne undersøge, om mærkets assistentsystemer er egnet til brug i almindelige personbiler.
Undersøgelsen kommer i kølvandet på flere klager over systemernes funktioner. Flere Tesla-ejere klager blandt andet over, at bilerne bremser uventet og hårdt op. Det der også er kendt som fantombremsninger.
Ifølge Handelsblatt tester det tyske svar på Færdselsstyrelsen, KBA, for tiden nødbremse- og andre hjælpesystemer i Tesla-køretøjer.
Undersøgelserne er ikke afsluttet. Af samme grund kan tyskerne heller ikke konkludere noget.
Men undersøgelsen af bilens assistance systemer vil blive “foretaget uafhængigt af igangværende civile retssager” lyder det fra KBA.
KBA oplyser, at de er bekendt med en ny dom, hvor Teslas autopilotsystem kaldes for “mangelfuldt” og ikke egnet til “almindelig brug”.
Sagen drejer sig om netop fantomopbremsninger i en Tesla Model 3. Og her mener dommeren, at systemet ikke tilbyder funktionalitet, “som en forbruger af et køretøj i den prisklasse kunne forvente.”
Tesla svarede, at køretøjet teknisk fungerede, som det skulle. Nu skal den amerikanske producent dog sikre, at bilerne ikke bremser uden grund.
Tesla-ejerens advokat har på den anden side valgt ay anket dommen, da Model 3-ejeren ikke mener, bilmærket kan løse hele problemet med en opdatering af noget software.
I modsætning til de fleste andre bilproducenter anvender Tesla alene kameraer til automatiseret kørsel eller de ‘selvkørende’ egenskaber.
Optagelserne fra kameraerne analyseres af en computer i bilen ved hjælp af kunstig intelligens.
Og det mener Tesla er nok. I hvert fald har mærkets direktører kaldt både radar- og Lidar-sensorer for unødvendige. Men det er det langt fra alle, der enig med ham i.
– Federal Motor Transport Authority er i gang med at undersøge sagen,” udtaler en talsmand til Handelsblatt.
Talsmanden ønskede ikke at kommentere omfanget af undersøgelsen, antallet af potentielt berørte køretøjer eller hvad de har konkluderet indtil videre.
– KBA vil om nødvendigt træffe de nødvendige foranstaltninger på et passende tidspunkt, lyder det. Tesla har ikke svaret på Handelsblatts spørgsmål om undersøgelsen af deres Tesla biler.
Læs flere artikler efter annoncerne: