Den nye Volkswagen ID.3 GTX skulle egentlig vรฆre et elektrisk svar pรฅ Golf GTI. Men elbilen er bรฅde langsommere og dyrere end benzinbilen.
Der er flere grunde til at vรฆlge en Golf GTI over en ID.3 GTX. Elbilen er nemlig bรฅde langsommere og dyrere end benzinbilen.
Uden afgifter begynder en ID.3 GTX nemlig fra 50.795 euro i Tyskland. Til sammenligning kan en Golf Mk. 8.5 GTI Clubsport hentes for 48.075 euro.
GTX yder 286 hestekrรฆfter, og den er 5,9 sekunder om at rykke sig fra 0 til 100 km/t. Til sammenligning er den billigere GTI Clubsport god for 301 hestekrรฆfter og en 0 til 100 km/t-tid pรฅ 5,6 sekunder. Desuden er ID.3 GTX begrรฆnset til 180 km/t.
Clubsporten render fรธrst tรธr for potens ved 270 km/t. Med de rigtige krydser sat pรฅ ekstraudstyrslisten vil Volkswagen dog hรฆve topfarten i elbilen til 200 km/t.
LรS OGSร : EU vil forbyde benzinbilen med e-fuel, advarer BMW
Noget helt andet er, at ID.3 mรฅske fรฅr et meget kortere liv end bรฅde Golf GTI og Clubsport-udgaven. Volkswagen overvejer nemlig at holde liv i den benzindrevne Golf indtil i hvert fald 2035. Lรฆs mere om det her.
Desuden tager Volkswagen nu 500 milliarder kroner fra en pulje, som ellers skulle bruges pรฅ kun at udvikle elbiler. Det er nemlig kommet bag pรฅ koncernen, at bilisterne i stigende grad efterspรธrger noget helt andet at kรธre i. Nemlig hybridbiler.
Samtidig lyver salgstallene ikke. Pรฅ markeder uden statsstรธtte har elbilen svรฆrt ved at klare sig. Pรฅ europas stรธrste marked for nye og brugte biler – nemlig i Tyskland – er salget af elbiler kollapset for 7. mรฅned i trรฆk.
Herhjemme ser det pรฅ grund af statsstรธtte helt anderledes ud. Mere end hver anden nye bil kรธrer nu pรฅ strรธm i en eller anden form. Men en type af elbil er helt forsvundet fra salgsstatikkerne. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!