Har de, eller har de ikke lagt udviklingen af forbrændingsmotoren i graven. Det er spørgsmålet. Hyundai nægter, at det er tilfældet.
Det ligger fast, at der på det seneste er sket store omvæltninger i Hyundai Motorcompany. Chefer har forladt mærket, og chefer er blevet forfremmet.
Mere usikkert er det dog, om koreanerne har lagt deres motorafdeling i graven for at fokusere fuldt og helt på udviklingen af elbilen, som flere koreanske medier skrev i sidste uge.
Nej, det gør vi ikke
Men nu benægter Hyundai, at det skulle være tilfældet. Det skriver Motor1, som har spurgt den amerikanske importør til historien. Og nu er der kommet svar.
– Hyundai kan bekræfte, at der ikke er planer om at lukke ned for udviklingen af forbrændingensmotoren, som det ellers har været skrevet i medierne. Hyundai vil fortsat tilbyde et stærkt lineup af drivlinjer globalt. Det inkluderer en blanding af højeffektive motorer og nulemission-elmotorer, lyder svaret fra den amerikanske importør.
Altså, hvis vi skal tro Hyundai selv, har man ingen planer om at skrotte forbrændingsmotoren. I hvert fald ikke lige nu. Meget taler dog for, at EU bliver det første marked, hvor Hyundai siger farvel til fossilbilen.
I september sidste år kom det frem, at mærket i 2035 vil været et rent elbilsbrand. Altså i Europa. Først i 2040 vil mærket på global plan kun sælge elbiler.
Kan de leve op til Euro7?
Men hvordan de har tænkt sig, at det skal ske, er stadig et åbent spørgsmål. For ligesom et farvel til fossilbilen har forbundet med Hyundai de seneste dage, har det været rygtet, at mærket har skrinlagt sit brintbilsprogram.
Men den historie har altså heller ikke noget på sig, siger en talsmand til mediet Maeil Business. Udviklingen af brintbilen fortsætter altså. Det samme gør forbrændingsmotoren.
Spørgsmålet er så, hvordan Hyundai har tænkt sig at leve op til kravene i den kommende Euro7-norm. En norm der forventes at blive meget streng. Faktisk har de tyske bilproducenters brancheorganisation allerede sagt, at Euro7 bliver forbrændingsmotorens død.