Reklame:

Hyundai og Kia får GIGANTISK bøde for trend på Tiktok

Herhjemme har den danske Kia-importør afvist at kende til problemet, der nu koster mærket milliarder i et forlig.

Tiktok-trenden ‘The Kia Challenge’ lyder uskyldig. Men bag den ligger et hav af biltyverier, og det betaler Kia/Hyundai nu for.

I alt skal bilkoncernen finde 200 millioner dollar – det svarer til 1,4 milliarder kr. – frem til amerikanske Kia- og Hyundai-ejere, der på grund af ‘The Kia Challenge’ enten været udsat for indbrud i deres biler eller helt fået dem stjålet.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


Det skriver The Verge.

Årsagen til bøden skal findes i en trend på TikTok, hvor amerikanske langfingrede typer delte med hinanden, hvor nemt det er at stjæle forholdsvis nye Kia og Hyundai-modeller i landet.

LÆS OGSÅ: VIDEO: Så nemt er det at stjæle en Hyundai eller Kia

I et svar til Boosted afviste den danske Kia-importør i august 2022, at mærkets biler på det europæiske marked er ramt af samme fejl, der gør det virkelig nemt at stjæle bilerne.

Reklameblok:




Ifølge The Verge har videoerne på det sociale mediet betyder, at flere hundrede biler blev stjålet. Ligesom det førte til 14 trafikulykker og otte dødsfald.

Konkret består problemet i startspærren. Eller manglen på samme i biler produceret mellem 2015 og 2019. Mange biler i USA kører nemlig slet ikke rundt med anordningen, vi tager for givet herhjemme.

Og altså heller ikke biler som ellers er forholdsvis nye. På grund af de virale videoer på TikTok tilbagekaldte Kia/Hyundai i begyndelsen af 2023. De er, lød den måske knap så overraskende vurdering, simpelthen for nemme at stjæle.




Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Reklame:

Nyeste artikler

Reklame:

Motorsport

Husk det nu

Reklame:

Har du læst?

Gratis artikler

Har du læst?