Han blev fyret som Aston Martins administrerende direktรธr og arbejder nu med ladestandere. Alligevel kalder Andy Palmer hybridbilerne for vejen til Helvede.
Aston Martins tidligere direktรธr, Andy Palmer, kalder hybridbiler for vejen til Helvede. Han mener, at bilindustrien er pรฅ vej ind i en blindgyde, der kan fรธre til dens undergang og det isรฆr i konkurrencen med kinesiske producenter.
Palmer, der ofte omtales som elbilernes gudfar, advarer om, at hybridbiler blot er en midlertidig lรธsning.
– Hybrider er en vej til Helvede. De er en overgangsting, og jo lรฆngere du bliver ved den overgang, jo mindre hurtigt bevรฆger du dig ind i den nye verden, siger han i et interview til Business Insider.
Europas bilindustri stรฅr over for store udfordringer. Salget i Kina er faldende, og i Europa truer EU med bรธder pรฅ 116 milliarder danske, hvis ikke bilmรฆrkerne overholder nye, strengere CO2-krav.
Pรฅ den anden side appellerer bilmรฆrkerne til EU om at tillade fortsat salg af benzinbiler og hybrider. Men Palmer, der har en fortid som underdirektรธr hos Nissan og administrerende direktรธr for Aston Martin, mener, at bilmรฆrkernes tilgang er lodret forkert.
– Hvis man kun forsinker overgangen til elbiler ved at udvande den med hybrider, sรฅ er man mindre konkurrencedygtig i lรฆngere tid, og man tillader kineserne at fortsรฆtte med at udvikle deres marked og deres forspring.
– Jeg synes รฆrligt talt, at det (hybriderne, red.) er en latterlig opfindelse, siger Andy Palmer til Business Insider.
Palmer har erfaring med at gรฅ imod strรธmmen. For 15 รฅr siden ledede han udviklingen af Nissan Leaf, der kom pรฅ markedet fรธr Tesla Model S.
– Pรฅ mit sidste bestyrelsesmรธde i juli 2014 blev jeg udsat for et kรฆmpe angreb fra revisorerne, der sagde; de (elbilerne, red.) tjener vi ingen penge pรฅ, vi bevรฆger os for hurtigt. Det lykkedes mig at vinde pรฅ det mรธde, men jeg forlod Nissan, fortรฆller han.
Ifรธlge Palmer gentager konkurrenterne nu de samme fejl. Nissan har mistet sin fรธrerposition inden for elbiler, og Toyota og andre store producenter satser i stedet pรฅ hybrider.
Noget der giver kinesiske producenter en fordel. Kina har, takket vรฆre en ekstrem og i EU’s รธjne ulovlig statsstรธtte opnรฅet en dominerende position pรฅ elbilmarkedet.
Alligevel mener Palmer, at kinesiske bilmรฆrker bliver uovervindelige, nรฅr de fรธrst lรฆrer at konkurrere pรฅ lige vilkรฅr i Europa.
– Nu venter en sidste kamp, โโhvor kun de mest konkurrencedygtige bilproducenter overlever. Den eneste redning er, hvis Vesten vedtager en konsekvent industriel strategi.”
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]