Den nye Geely Galaxy A7 sedan anvender avanceret AI-styret hybridteknologi til at opnå rækkevidde på 2.100 kilometer på tankfuld benzin. I hvert fald teoretisk.
Den kinesiske bilkoncern Geely har introduceret en ny hybridteknologi.
Den nye teknologi lægges først og fremmest modellen Galaxy A7. Det er en sedan, som med den nye teknologi har en teoretisk rækkevidde på op til 2.100 kilometer på en tankfuld benzin.
Bilens drivlinje er baseret på en 1,5-liters benzinmotor. Den arbejder sammen med et elektrisk system og et batteri.
Kombinationen af de to systemer giver den lange rækkevidde. Altså i teorien.
På ren strøm kan Galaxy A7 køre op til 120 kilometer. Herefter tager benzinmotoren over for at drive bilen fremad og samtidig oplade batteriet. Det sikrer, at bilen kan fortsætte langt ud over den elektriske rækkevidde.
Det officielle forbrugstal for bilen er 50 km/l.
Geely oplyser, at den nye teknologi har en meget høj termisk effektivitet. Det betyder, at en stor del af energien i brændstoffet bliver brugt til at drive bilen frem. Over 47 procent af energien omdannes til fremdrift.
Normalt siger man, at benzinmotorer højst udnytter mellem 40 til 43 procent af energien til fremdrift. Resten bliver til varme i kabinen eller direkte spild.
Geelys nye hybridsystem er styret af AI
Systemet i den nye Galaxy A7 bruger kunstig intelligens (AI). AI-systemet arbejder konstant på at optimere energiforbruget i bilen. Det sker ved at analysere kørselsmønstre og vejforhold.
Den kunstige intelligens bidrager også til at forbedre batteriets levetid. Geely anslår, at AI-styringen kan forlænge batteriets levetid med op til 15 procent.
Effektiviteten i traditionelle benzinmotorer ligger typisk mellem 25 og 30 procent. Det betyder, at en stor del af energien går tabt.
Med en effektivitet på over 47 procent udnytter Geelys nye system en markant større del af brændstoffets energi. Det er den høje udnyttelsesgrad, der er grundlaget for den lange rækkevidde og det lave forbrug.
Efter sedanen Galaxy A7 planlægger Geely at lancere en SUV. Den kommende model hedder Galaxy M9, får firehjulstræk og en rækkevidde på 1.500 kilometer.
Geely kan tvinge europæiske mærker til at bruge hybridmotoren
Geely arbejder også på at videreudvikle teknologien til andre brændstoftyper. En version, der kører på brint, er under udvikling. Her forventes en effektivitet på omkring 48 procent.
De første biler med den nye hybridteknologi er i første omgang noget, kineserne kan købe sig til. Som det er nu, hævder Geely, at bilen er til salg engang i løbet af andet halvår i 2025.
Det er endnu ikke offentliggjort, hvornår teknologien eventuelt vil blive introduceret i Europa. Men Geely har flere kendte mærker, der kan blive tunget til at bruge teknologien.
Koncernen omfatter blandt andet Volvo Cars, Polestar, Zeekr og Lotus. De er dermed dybt forankret i den europæiske bilindustri.
Geely har også en betydelig ejerandel i Mercedes-Benz. Derudover ejer de en stor del af lastbilkoncernen AB Volvo.
En anden mulighed er, at Geely vil smide teknologien på bordet i det fælles Horse Powertrains, som man kører med Renault. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]