Hvorfor vil ingen eje denne spritnye ‘danske’ BMW E30?

Hvis noget er eksploderet de seneste år, er det værdien af klassiske BMW’er – alligevel vil ingen tilsyneladende kaste penge efter denne E30 325iX

Den er bogstavelig talt spritny. Okay, den blev godt nok produceret 27. marts 1986. Men på de 34 år, der er gået siden da, er det ikke meget denne BMW E30 325iX har set af asfalt.

Med et kilometertal på bare 508 må den siges at være helt jomfruelig. Og nu til det, der undrer os. Den venstrestyrede bimmer har stået til salg hos en forhandler i England siden engang i begyndelsen af 2019 – i hvert fald.

Uden at en eneste er bidt på krogen. Selvom det nok er den E30 med det laveste kilometer tal i verden.


Måske det har noget med prisen at gøre – mere om det senere.

KOMMER FRA EN DANSK SAMLING
Carscoops har talt med forhandleren, der kan kaste lidt spændende lys over bilens historie. Her lyder forklaringen nemlig, at BMW’en indgik i en større, dansk samling, hvortil den er bestilt fra ny, før den kom til England.

Bilen stod blandt Ferrarier og en McLaren P1 GTR. Alle med mellem 80 og 3.000 kilometer på tælleren.

Og nej, det højre sidespejl er ikke kørt af på BMW’en. Sådan er bilen leveret fra fabrikken. Da bilen kom til England, fandt man det kun nødvendigt at skifte olien og batteriet.

BMW’en må så absolut være en af de pæneste tilbageværende eksemplarer af sin slags. Den 2.5-liters rækkesekser yder da også stadig de 170 hestekræfter og 222 Nm, som den kom med fra fabrikken. Selv de originale dæk fra 1986 sidder på bilen.

Og den slags koster her 34 år senere. 40.000 britiske pund er eksportprisen. Eller hvad der svarer til 341.000 danske kroner. Og så er bilen faktisk sat ned i pris. Da vi her på boosted.dk første gang skrev om bilen, stod den til 60.000 pund. Lidt over en halv million danske kroner.

Men så får køberen også et ekstraordinært fint af eksemplar af BMW’s første masseproducerede firehjulstrækker.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.


Reklame: