Hvorfor vil ingen eje denne Lexus LFA?


Lexus stoppede LFA-produktionen for 9 år siden. Alligevel sælger fabrikken stadig ‘nye’ eksemplarer – denne her er dog ingen der vil eje. Tilsyneladende.

Siden april 2020 har en bilforhandler i Tyskland ledt efter en køber til denne 11 år gamle Lexus LFA. Bilen har bare kørt 870 kilometer fra ny, og det faktum – plus bilen, selvfølgelig – vil forhandleren have en million euro plus det løse for. Men den pris har ikke fået nogen til at bide på.

LFA’eren er på mange måder en misforstået superbil, og selv da den var i produktion, slog den aldrig rigtig igennem. Men lige her kan farven nok også holde mere end én køber fra at lægge pengene på bordet.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Den tyske forhandler hævder godt nok, at japaneren med 4,8-liters V10-motor godt nok ‘kun’ er pakket ind i kromfolie, og at det nemt kan pilles af, hvis det ikke lige er sagen. Den rigtige farve er dog ikke oplyst.

Til gengæld ved ved vi, at den 4,8-liters V10’er under hjelmen er en sand perle af ingeniørkunst. Noget Toyota i sin tid fik Yamahas hjælp til. Motoren yder 552 hestekræfter, hvilket er nok til at sende bilen fra 0 til 100 km/t på bare 3,7 sek.

Ses vi til Auto Show?


Lexus byggede kun 500 eksemplarer af LFA. Og selvom 870 kilometer hverken er eller lyder af ret meget. Er det faktisk mere, end de to andre LFA’er, som står offentligt til salg i Tyskland, har kørt.

Bilen her er ikke specialudgaven, som Lexus kaldte Nürburgring edition. Den blev kun fremstillet i 64 eksemplarer. Til gengæld kan den bil faktisk godt sælges for hvad der svarer til en million euro. Det skete sidste år, hvor en brite lagde 850.000 pund på bordet for én af de 64 biler.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk