Det er sjældent en god forretning at købe en ny bil. Men de senere år er det gået ekstra stærkt med værditabet på især nye elbiler. Men hvorfor er det sådan?
Nye biler mister værdi fra det øjeblik, de forlader forhandleren. Allerede efter få år kan tabet være halvdelen af bilens nypris.
Det gælder i hele verden, og Danmark er bestemt ingen undtagelse. Særligt nye elbiler – både luksusmodeller og mere almindelige udgaver – har de seneste år mistet enorme summer i værdi.
Under COVID-19-pandemien var billedet et andet. Leveringstiderne på nye biler var lange, og dele var svære at skaffe. Det betød, at brugte biler steg i værdi i en kort periode. Især en model som Tesla 3 var ekstremt populær i denne periode.
Men den tid er forbi, og markedet er vendt tilbage til virkeligheden med større prisfald på nyere biler.

Elbiler rammes hårdest på værdien
Det danske marked har de seneste år været præget af store prisfald på elbiler. Nye modeller med længere rækkevidde, hurtigere opladning og avanceret software gør hurtigt de lidt ældre udgaver mindre attraktive.
Og når producenterne samtidig sænker priserne på fabriksnye biler, presses de brugte yderligere ned.
Mange danskere bekymrer sig stadig om batteriernes holdbarhed, og selvom teknologien er forbedret, betyder frygten for dyre reparationer, at selv brugte elbiler med meget få kilometer på tælleren ofte handles langt under nyprisen. Det har især ramt luksus-elbiler, hvor værditabet er størst.
Her snakker vi elbiler som Porsche Taycan, Audi E-tron GT og lignende.
Fossilbiler holder prisen bedre
For de efterhånden mere sjældne biler med benzin- eller dieselmotor er situationen en helt anden. I Danmark er det i dag stort set umuligt at købe en helt ny bil uden en form for elektrificering.
Det betyder, at de brugte biler med ren forbrændingsmotor er blevet en eftertragtet vare.
Mange danskere ønsker fortsat ikke at skifte til elbil. For dem er udbuddet af brugte biler med klassisk forbrændingsmotor blevet markant mindre.
Når efterspørgslen samtidig er høj, stiger prisen, og det betyder, at brugte fossilbiler holder værdien langt bedre end elbilerne. Lige i øjeblikket i hvert fald.
Et tydeligt eksempel er mellemklassebiler med benzinmotor, som trods alder og kilometerstand ofte handles til priser, der for få år siden ville have virket urealistiske.
Her spiller udbud og efterspørgsel en central rolle – og i et marked, hvor der kun kommer færre biler ind med ikke-elmotorer, stiger værdien på dem, der allerede findes.
Danmark er ekstra udsat
I Danmark er forskellen mellem ny- og brugtpriser mere markant end i mange andre lande, fordi registreringsafgiften sender nypriserne i vejret.
Når bilen skal sælges videre, er det bilens reelle markedsværdi uden afgift, der bestemmer prisen.
Og netop fordi det er blevet svært at købe en fabriksny fossilbil, er brugtmarkedet for benzin og diesel præget af en stabilitet, som elbilerne slet ikke kan matche.
Hvad kan danske bilkøbere gøre?
Forbrugere, der vil undgå de største værditab, kan overveje at købe brugt i stedet for nyt. Den første ejer tager typisk den største afskrivning. Det gælder uanset biltype, men forskellen er ekstra tydelig på elbiler, hvor udviklingen går stærkt.
Det er også en fordel at vælge mærker, der er kendt for driftssikkerhed, mener flere eksperter. Toyota, Hyundai og andre asiatiske producenter holder generelt værdien bedre end biler fra producenter med lavere ry for kvalitet.
Endelig spiller vedligeholdelse også en stor rolle. Biler med fuld servicebog, lavt kilometerantal og pæn stand sælger hurtigere og til en højere pris. Så husk at passe på din bil.
Et marked i bevægelse
Danskernes valg af biler påvirkes i høj grad af politik og afgifter. Når registreringsafgiften på elbiler stiger, kan vi hurtigt se samme fald i salget, som da Sverige og Tyskland fjernede tilskud for tidligt.
Samtidig vil det fortsat være en mangelvare at finde helt nye biler med ren forbrændingsmotor, og derfor kan brugte fossilbiler i mange år fremover bevare en stærk position.
Markedet er altså todelt. Elbiler falder hurtigt i værdi, fordi teknologien bevæger sig så hurtigt. Fossilbiler holder prisen bedre, fordi de måske er på vej ud af markedet, men efterspørgslen stadig er høj.
Danskere, der overvejer bilkøb, bør derfor nøje overveje, hvor længe de vil beholde bilen, og hvilken type teknologi der passer bedst til deres behov.

