TEST: Hvor meget effekt tager en katalysator?

Vi er alle på jagt efter mest mulig power, men er det virkelig umagen værd at sløjfe katalysatoren? Det får du svaret på i denne test.

En katalysator er som udgangspunkt et lovkrav på alle biler for at holde udledningen af Co2 fra udstødningen nede. En katalysator er samtidig også en hver tuners hovedpine, og vi ser på de fleste tuningsprojekter, at der bliver lavet ‘straight pipe’ – eller på dansk rent rør -uden nogle katalysatorer som prop i systemets flow.

Men hvor meget vinder man egentlig ved at fjerne bilens katalysatorer. Ja, vi skriver det i flertal, for mange biler har op til fire styk af slagsen. Det har gutterne fra Street FX Motorsport TV sat sig for at finde ud af i denne video-test.

LÆS OGSÅ: TEST – Er den dyre olie altid den bedste?


Er det virkelig det værd, at alt dit tøj og bilens interiør stinker af udstødningsgasser i jagten på ekstra power uden katalysator?

Testen bliver lavet på en Toyota Supra med cirka 800 hk. De begynder med det rene udstødningssystem, og slutter med en test hvor der monteres en 100-cellers race-katalysator. Resultatet er overraskende – kun 15 hk er der til forskel, og det må tolkes som stort set ingenting.

Konklusionen er klar – en race-katalysator er absolut ikke din værste fjende!

 


Reklame: