Annonce:

Hver fjerde bilist hader teknikken i nye biler

Forvirring om fรธrerassistentsystemer som vognbane- og blindvinkelassistenten gรธr mange bilejere utilfredse med bรฅde bilmรฆrkerne og deres forhandlere.

Hver fjerde bilist er utilfreds med teknikken i nye biler. Sรฆrligt funktioner som vognbaneassistent og blindvinkelassisten fรฅr bilisterne helt op i det rรธde felt.

Flere fรธler sig dรฅrligt klรฆdt pรฅ, nรฅr de sรฆtter sig bag rattet i en ny bil.

Undersรธgelser viser, at bilister ikke forstรฅr, hvordan de avancerede fรธrerassistentsystemer egentlig fungerer.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

De ved ikke, hvad der sker, nรฅr bilen bremser af sig selv. Eller hvorfor rattet pludselig retter op midt i en vognbaneskift.

Det gรธr ikke oplevelsen mere tryg. Tvรฆrtimod fรธler mange sig usikre og irriterede.

Bilisterne forstรฅr ikke vognbane- og blindvinkelassisten

En ny undersรธgelse fra DG Cities, som Autocar citerer fra, afslรธrer, at fire ud af ti bilister ikke synes, at de har fรฅet tilstrรฆkkelig information om systemerne.

Det gรฆlder blandt andet vognbaneassistent, adaptiv fartpilot og blindvinkelalarm.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Systemerne kan adskille sig meget fra bil til bil. Det skaber endnu stรธrre forvirring, nรฅr man skifter bilmรฆrke.

En ud af ti bilister er direkte mistroisk over for systemernes prรฆcision. Det gรฆlder isรฆr den automatisk nรธdbremse og skiltegenkendelse.

Og netop usikkerheden kan fรฅ alvorlige konsekvenser, mener forskere.

Bรฅde bilmรฆrker og forhandlere fรฅr kritik

Artiklen fortsรฆtter efter videoen:

Ifรธlge DG Cities er problemet, at ingen fรธler ansvar for at forklare teknikken ordentligt. Og da slet ikke til bilisterne.

Bilmรฆrkerne ser ikke systemerne som noget et stรฆrkt salgsargument. Og det smitter af ude hos forhandlerne, der sjรฆldent fremhรฆver funktionerne i dialogen med kunderne.

Det betyder, at mange kรธbere fรฅr udleveret nรธglerne til bilen uden at have fรฅet en ordentlig introduktion.

Mere efter annoncen:

I nogle tilfรฆlde forstรฅr bilisterne fรธrst bilernes funktioner, nรฅr de pludselig aktiveres i trafikken.

Manglende information skaber mistillid

For mange bilister bliver det en negativ oplevelse.

Mere efter disse links:

De fรธler sig ikke som fรธrere af bilen, men som passagerer i en maskine, de ikke forstรฅr. Ifรธlge undersรธgelsen har teknologien svรฆrt ved at opbygge tillid.

I stedet vokser skepsissen โ€“ og lysten til selv at overtage styringen.

Systemerne er egentlig designet for at รธge sikkerheden. Men uden ordentlig viden kan de fรฅ den modsatte effekt.

Mere efter annoncen:

Flere bilejere slรฅr funktionerne fra

Det er blevet almindeligt at slรฅ teknikken fra manuelt. Nogle gรธr det straks efter, bilen er startet.

Funktionen med automatisk vognbaneassistent fรฅr ofte kritik for at virke for aggressiv. Andre mener, at bilen advarer for sent โ€“ eller slet ikke.

For nogle bilejere er teknikken nu sรฅ frustrerende, at de overvejer at gรฅ tilbage til รฆldre modeller.

En bilist siger det meget klart i undersรธgelsen.

Mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

– Jeg har kรธbt bilen for at kรธre selv, ikke for at diskutere med den.

Og det er faktisk slet ikke fรธrste gang, at bilisterne protesterer hรธjlydt over alt det teknik, nye biler skal vรฆre fyldt med, fordi EU krรฆver det.

En af dem, der synes, lovgivningen er helt ved siden af, er Bjarne Woetmann. Til Boosted har han fortalt, hvordan den nye, lovpligtige fartbegrรฆnser er ved at drive ham til vanvid.

Mere efter annoncen:

Sรฆrligt fordi Suzuki har gjort systemet meget svรฆrt at slรฅ fra. Bjarne Woetmann har ellers vรฆret meget godt tilfreds med sin tidligere bil. Det var ogsรฅ en Suzuki.

Men den nye bil hรฆnger ham sรฅ meget ud af halsen, at han flere gange har overvejet at spรธrge forhandlere, om handlen kan gรฅ tilbage.

โ€“ Men det har jeg ikke rรฅd til. Det vil jeg miste tusindevis af kroner pรฅ. Og som folkepensionist gรฅr den slags bare ikke, fortรฆller han til Boosted.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ