Annonce:

Hvad?! BMW M2 mister sekscylindret rækkemotor

Der er gået E30 M3-vibes i den. For hos BMW tilbyder man nu privatkunder en M2 uden rækkesekser. Men kun til racerløb.

Den nye racerbil får en 2-liters motor med 313 hk og koster fra 735.000 kr. Det hele mener BMW at have på plads før 2026-sæsonen.

BMW M Motorsport har præsenteret en ny racerbil. Bilen er baseret på den seneste M2. Den nye model hedder BMW M2 Racing og er udviklet til private racerteams. Målet er at skabe en lettere adgang til motorsport.

Bilen skal konkurrere fra 2026-sæsonen. Den følger i hjulsporene på tidligere modeller. Det gælder M235i, M240i og M2 CS Racing. Med én særlig undtagelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den største ændring finder vi nemlig under hjelmen. Gadeversionen af M2 har en 3.0-liters rækkesekser med biturbo. Den nye M2 Racing bruger markant mindre motor.

Det er en turboladet 2.0-liters firecylindret sag. Den er specielt tunet til banebrug. Motoren yder 313 hestekræfter og 420 newtonmeter.

Den er mindre kraftfuld end gadebilens 480 hestekræfter og 600 Newtonmeter. Opsætningen minder dog om den originale E30 M3.

Den bil dominerede DTM og European Touring Car-mesterskabet fra 1987 til 1992. E30 M3 brugte også en firecylindret motor. Dog uden turbo.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

M2 Racing er bygget til banen

Kræfterne sendes stadig direkte til baghjulene. Det sker via en syvtrins ZF-gearkasse. Bilen har også et mekanisk spærredifferentiale med separat køling.

M2’erens chassis er forbedret med racerkomponenter. Der er KW-støddæmpere og justerbare motorsports-krængningsstabilisatorer. Bremserne er BMW M Compound-bremser.

Interiøret er præcis som forventet i en racerbil. Der er fokus på funktionalitet. Kabinen har eksmepelvis ét enkelt Sabelt GT-AM-racersæde til føreren.


Et fuldt FIA-godkendt sikkerhedsbur er monteret. Der er også en brandslukker. Et passagersæde er tilvalg, der koster ekstra.

Til gengæld er standardudstyr. Det vil være en fordel under varme racerweekender.

Klar til racerbanerne i 2026

BMW M fabrikskører Jens Klingman har kommenteret bilen. Han siger, at M2 Racing er “meget tættere på produktionsmodellen end en højt udviklet GT-bil som BMW M4 GT3”.

Han beskriver den som en “fantastisk begynderbil, der er meget nem at betjene”. Klingman fremhæver også de lave driftsomkostninger. Det skyldes bilens tæthed på serieproduktionen. Samtidig er det en fuldblods racerbil med høj ydeevne.

Prisen for BMW M2 Racing starter ved 735.000 danske kroner (98.000 euro). Det er markant mere end en almindelig M2 i Tyskland. Den koster fra omkring 581.000 kroner (77.500 euro).

Prisen er dog langt under den mere avancerede BMW M4 GT3. Den starter ved cirka 3,1 millioner kroner (415.000 euro).

Annonce:

Lanceringen af M2 Racing fandt sted ved DTM-sæsonåbneren i Oschersleben, Tyskland. Salget begynder i slutningen af juni.

BMW M Motorsport fortsætter udvikling og test. Alt skal være klar til 2026-sæsonen. Mærket vil yde support til de private teams, der køber bilen.

Audi gør noget lignende. Eller det har de i hvert fald gjort. For nu er mærket fra Ingolstadt i så store økonomiske problemer, at man sælger ud af arvesølvet fra de mest legendariske Le Mans-dage. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også