Den kinesisk tech-gigant Huawei har lanceret en 1.500 kW hurtiglader. Alt sammen for at komme foran i kaplรธbet om hurtigladning mod bl.a. BYD.
Kampen om at tilbyde den hurtigste elbilopladning fortsรฆtter blandt kinesiske teknologivirksomheder. Huawei har nu prรฆsenteret en ny 1.500 kW hurtiglader. Det sker i et marked prรฆget af hรฅrd konkurrence.
Den nye oplader fra Huawei yder 1.500 kilowatt. Eller det hรฆvder kineserne i hvert fald.
Effekten svarer til 1,5 megawatt. Og nu vi er ved det med diktaturer, sรฅ er det et ‘stort spring fremad’ i forhold til konkurrenterne.
Andre kinesiske firmaer har ogsรฅ annonceret kraftfulde opladningssystemer for nylig. BYD prรฆsenterede en ny hurtiglader. Men man ‘nรธjes’ med 1.000 kW.
Zeekr fulgte kort efter med en lรธsning pรฅ 1.200 kW. Batteriproducenten CATL har vist et system med 1.300 kW.
Huawei, der ogsรฅ har lanceret en elbil, vil tydeligvis overgรฅ dem alle. Deres nye oplader, der bygges pรฅ en vรฆskekรธlet lรธsning, er netop blevet vist frem i Shanghai.
Avanceret teknologi og robotarm
Ifรธlge Huawei kan opladeren levere 20 kWh energi til et kรธretรธj pรฅ blot et minut. Det er under optimale forhold.
For en elbil med et forbrug pรฅ 20 kWh per 100 kilometer, betyder det teoretisk set 100 kilometers rรฆkkevidde efter et minuts opladning.
En fuld opladning fra 0 til 100 procent skulle kunne klares pรฅ omkring 15 minutter. Det krรฆver dog, at bรฅde bil og forhold er ideelle.
En interessant detalje ved Huaweis oplader er en indbygget robotarm. Den kan automatisk tilslutte ladekablet til bilen.
Det betyder, at fรธreren ikke behรธver at forlade kรธretรธjet under opladning. Tesla har tidligere eksperimenteret med lignende teknologi, men valgte ikke at gรฅ videre med det.
Fokus pรฅ tunge kรธretรธjer
Huawei oplyser, at opladeren kan fungere i et bredt temperaturinterval. Den virker fra minus 30 grader Celsius til plus 60 grader Celsius.
Det skyldes et avanceret system til temperaturstyring. Det sikrer stabil drift under forskellige klimaforhold.
Selvom teknologien er kraftfuld, er den primรฆrt udviklet til et specifikt segment. Det drejer sig om tunge kรธretรธjer.
Huawei ser isรฆr potentiale for opladeren til elektriske lastbiler og busser. De krรฆver ofte hurtig opladning for at minimere stilstandstid.
Den nye oplader understreger den intense udvikling inden for opladningsteknologi. Isรฆr kinesiske virksomheder presser pรฅ for at sรฆtte nye standarder for effekt og hastighed.
Fremtiden vil vise, hvordan de ultrahurtige opladere bliver implementeret i infrastrukturen. Og hvilke bilmodeller der vil kunne udnytte den hรธje effekt.
De hurtige oplader har dog ikke en chance for at klare sig i Danmark. Men det er nu mere fordi, vores elnet ikke kan holde til det. Lรฆs mere om det her.

