“Horch” er den über-Audi A8, kun kineserne må få

Skal det være en Audi A8, fås det ikke bedre end A8 L Horch. Desværre er den slags luksus på fire hjul forbeholdt kineserne. 

Skal det være en Audi A8, fås det ikke bedre end A8 L Horch. Desværre er den slags luksus på fire hjul forbeholdt kineserne. 

Når det kommer til overdådighed har Audi længe kunnet konkurrere med Mercedes. Men hvor stjernefabrikanten fra Stuttgart for længst har slået Mercedes-Maybach-mærket fast som det ultimative luksusdyr, har Mercedes lidt derfra haltet bagefter.

LÆS OGSÅ: VW HAR EN SPRITNY VR6-MOTOR – BARE IKKE TIL OS!

Nu forsøger Audi i midlertid at gør “Horch” til en Maybach-pendant. Horch er efternavnet på manden, August Horch, der i 1905 grundlagde det, som senere skulle blive til det Audi, vi kender i dag.



A8 storsælger i Kina
Altså noget lignende det Mercedes har kørende med Maybach-navnet, hvor Wilhelm Maybach var tekniker hos Mercedes, indtil han i 1907 grundlagde sit eget mærke, som Mercedes købte i 1960.

Men historietimen på plads kan vi igen koncentrere os om Audi’en. Bilen har lige fået et facelift, og som Horch-udgave skal den altså forsøge at imponere kineserne – og kun dem!

Audi indrømmer nemlig gerne, at man sælger 60 procent af den samlede A8-produktion i Kina alene, og at flagskibsmodellen derfor skal køre rundt der.

Hvad får kineserne… som vi ikke gør?
Hvis vi kigger på bilens ydre, kommer alle Horch-A8’erne med specialdesignet 20″ fælge, en unik kølergrill og en pokkers masse krom. Hvor Mercedes skriver M for Maybach lige efter C-stolpen, har Audi valgt at skrive H for Horch lige før C-stolpen.

Hvad der er pænest, er vist en smagssag. Men hvis vi sammenligner med en S-Klasse i Maybach-trim, er det tydeligt at se, hvor Audi har idéen fra.

Skal det være en Audi A8, fås det ikke bedre end A8 L Horch. Desværre er den slags luksus på fire hjul forbeholdt kineserne. 

Med en længde på 5,450 meter er A8 Horch dog omkring 20 mm kortere end Maybach S-Klasse. Men bilen er stadig 130 mm længere end den i forvejen lange A8 L, der fås i andre lande – blandt andet Danmark.

S-Klassen har sit egne unikt designede bagdøre, hvorimod bruger de almindelige A8-døre, som dog er gjort en smule længere. Soft close som feature behøver vi vist ikke spørge om.

Dansk stereo
Indvendigt er de to sæder på bagerste række med ultraluksuriøse sæder, og uden at vi kender hver eneste indstilling, tør vi godt sige, at du (eller kineserne..) ikke kommer til at mangle komfortmuligheder.

Ja, massagesæder er en del af standardudstyret. Det samme er panoramaglastag, LED-forlygter med laserfunktion og et stereoanlæg udviklet til bilen af danske B&O.

En 3-liters rækkesekser med turbo driver værket. Den yder 340 hestekræfter og 500 Nm og trækker på alle fire hjul gennem en ottetrins automatgearkasse. Audi har fabrikker i Kina, men produktionen af den ultimative A8’er vil foregå i Tyskland.

Prisen er endnu ikke offentlig kendt. Den får vi formentlig først at vide, når Audi officelt præsenterer bilen senere på måneden. Men det bliver ikke tale om nogen foræring. End ikke for en stenrig kineser.

I Danmark koster en Audi A8 L fra 1,8 millioner kroner.

Skal det være en Audi A8, fås det ikke bedre end A8 L Horch. Desværre er den slags luksus på fire hjul forbeholdt kineserne. 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk