I en elbil er der ikke skyggen af variabel ventilstyring. Eller VTEC, som Honda kalder det. Men japanerne har fรฅet det til at lyde sรฅdan.
Hyundai gรธr det allerede med Ioniq 5 N, som bรฅde har kunstige gearskift og motorlyd. Og nu fรธlger Honda efter med VTEC.
Altsรฅ i en elbil. Det lรธftede mรฆrket selv slรธret for hjemme i Japan tidligere pรฅ mรฅneden. Elbilerne kan bรฅde udstyres med lyden af VTEC og V6-lyden fra en Honda NSX-R fra รฅrgang 1992.
Det samme er tilfรฆldet med lyden af en S2000 fra 1999, en NSX fra รฅrgang 2022, en Civic Type R fra 2023 og mindst รฉn af Hondas Formel 1-biler. Hver indstilling for kombiinstrumentet i en elektrisk Honda kan se forskellig ud.
Lidt som det er tilfรฆldet i mange andre biler, hvor valget stรฅr mellem flere kรธreprogrammer. Oftest sport, komfort og race. Hvad Honda skal bruge programmeringen til.
Men ifรธlge InsideEv’s, som fik softwaren demonstreret af Honda hjemme i Japan, kan det ende som en gimmick i den nye rรฆkke af elbiler kaldet ‘0-serien’.
LรS OGSร : Renault vil bygge den samme bil i 15 รฅr, siger direktรธr
Hvorfor Honda overhovedet bruger tid pรฅ at udvikle motorlyde til elbiler, er der heller ikke noget svar pรฅ. Men en forklaring kan vรฆre, at alle elmotorer opfรธrer sig ens. Sรฅ for at simulere noget andet, prรธver japanerne nogle lyde af.
Hos BMW har man i mange รฅr ogsรฅ udviklet variabel ventilstyring. Modsat Honda kalder tyskerne dog deres system for VANOS. Men princippet er det samme.
Indtil videre har BMW ikke offentligt talt om, at mรฆrket forsรธger at efterligne lydenede fra en forbrรฆndingsmotor i en elbil. Men BMW’s elbiler siger alligevel noget. Mest fordi de ifรธlge lovgivningen skal, og fordi tyskerne har betalt den verdenskendte komponist Hans Zimmer en formue for at udvikle en rรฆkke lyde til formรฅlet.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: