Honda lover at holde Type R-modellerne i live. Men måske ikke på den måde, mærkets kunder og fans forventer.
Hondas Type R-betegnelse er kommet for at blive på modeller som Civic og Acura Integra. I et interview med Autocar går den ledende ingeniør i Type R-programmet, Hideki Kakinuma, meget langt i sit forsvar af tuner-divisionen.
– Der er ingen Honda uden Type R, lyder det.
Samtidig sender Hideki Kakinuma et lidt skjult hint i retningen af syntetisk benzin. Honda kan nemlig godt opnå co2-neutralitet med Type R-modellerne, mener han. Honda- og Type R-kunder skal dog ikke regne med, at Honda satser massivt på teknologien.
LÆS OGSÅ: SE LISTEN: Disse 13 kommuner vil sænke hastigheden på motorvejene
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!
Men det er muligt, siger Hideki Kakinuma. Han vil heller ikke afvise, at Honda ‘har tid nok til ‘endnu en Type R-model’ med ren forbrændingsmotor.
Toyota forbrænder brint
Hos konkurrenterne fra Toyota arbejder man i øjeblikket på at få forbrændingsmotoren til at køre på brint. Og selvom der er slækket lidt på de kommende Euro 7-krav ser fremtiden for fossilbilen ikke alt for lys ud. I hvert fald ikke hvis de kører på brændstof lavet af olie.
I hvert fald lover Honda at holde Type R-betegnelsen i live. Tidligere i år ville Ko Yamamoto, der er teknisk rådgiver for Honda i Europa, heller ikke afvise, at man laver en hybrid-bil ud af den nuværende Civic Type R.