Honda og Sonys fælles elbil-projekt, Afeela, har allerede et gigantisk underskud, før en eneste bil er solgt mangler der 2,2 milliarder kr.
Sony Honda Mobility har præsenteret et gigantisk underskud på driften i den fælles virksomhed.
Det sker i forbindelse med udviklingen af den kommende elbil, Afeela. Underskuddet er på 2,2 milliarder danske kroner.
Pengene fosser altså ud af kassen, før så meget som én eneste bil er leveret.
Afeela er resultatet af et samarbejde mellem Honda og Sony. De to japanske giganter gik for ti år siden sammen om projektet.
Det er dog ikke et partnerskab uden store omkostninger. Det viser de seneste regnskabstal fra selskabet bag bilen.
Det er sådan set normalt, at nye bilprojekter giver underskud i begyndelsen. Udviklingen af en ny bil er en dyr proces. Men japanerne må dog æde tab af den helt store slags.
Både Honda og Sony har betydelige finansielle ressourcer. De to virksomheder havde sidste regnskabsår et samlet overskud på mere 1.400 milliarder danske kroner.
Hård konkurrence på markedet for elbiler
Afeela vil, når og hvis den bliver til noget, træde ind på et marked der er hårdt presset i forvejen. Det gør opgaven med at etablere sig svær.
Etablerede mærker som Tesla, Mercedes-Benz og BMW dominerer allerede markedet for dyrere elbiler.
Derudover er der en række kinesiske bilmærker, som også kæmper om markedsandele.
Analytikere peger på, at luksus-elbiler er attraktive for købere i premium-segmentet. Men bilerne skal ikke blive meget dyrere, før bilmærkerne også er klar til at afskrive idéen. Læs mere om det her.
Det er især omfattende forskning-og udviklingarbejde der trækker prisen og underskuddet op. Dertil kommer kompleks softwareintegration og dyre prototyper.
Ifølge Tatsuo Yoshida, der er analytiker hos Bloomberg Intelligence, sigter den høje pris på Afeela mod at dække de store udgifter.
Men det kan også blive for stor én udfordring for Honda-Sony at forsvare prisen på Afeela. Alene i USA tænker japanerne, at den skal koste fra 90.000 dollar. Det svarer til 570.000 kroner.
Sonys software skal lokke bilkøberne til
Både Sony og Honda udtrykker fortsat tillid til projektet. De tror på en kombination af deres respektive styrker.
Strategien er at kombinere Hondas erfaring med bilproduktion med Sonys ekspertise inden for software og underholdningsteknologi.
Det skal være med til at overbevise bilkøberne om at vælge en Afeela.
Uanset om Afeela bliver en succes eller ej, understreger projektet en klar pointe. Overgangen til luksuriøse elbiler er hverken billig eller nem, selv for store virksomheder som Sony og Honda.
Nogle bilmærker er da også allerede begyndt at knække halsen på elbilerne. Og selvom de har forsøgt sig med billigere alternativer.
Senest er det kinesiske Neta Auto lukket ned, efter ledelsen ikke kunne finde løsninger på en gæld der voksede sig større end 2 milliarder danske kroner.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]