Det kan godt lade sig gøre, men Honda tror ikke, det giver mening.
Efterhånden som elbiler fylder mere og mere på vejene, har nogle bilproducenter (som Toyota) foreslået at simulere det manuelle gearkasse. Det vil øge køreglæden for bilentusiasten, lyder forsvaret for idéen.
Men hos Honda synes man ikke, det er nogen god idé.
Mærkets administrerende direktør, Toshihiro Mibe, og chefen for elbiler, Shinji Aoyama, fortalte for nylig Car and Driver, at Honda sandsynligvis ikke hoppe med på tanken om et ‘falsk manuelt gear’ i elbiler.
– Det kan godt lade sig gøre. Men mekanisk er det ikke lige til, sagde sagde Aoyama.
Han omtalte muligheden for manuelt gear i elbiler som flere lyde, bilisterne aktiv skal styre. Og den slags løsninger er han ikke vild med.
Toyota siger ja tak
Hos rivalerne fra Toyota er man anderledes vild med idéen. Allerede nu investerer mærket store summer i at udvikle det simulerede manuelle gear. Senest har japanerne taget patent på et system med tre pedaler og én gearstang. Alt sammen til et virtuelt manuelt gear.
Lexus administrerende direktør Koji Sato har allerede sagt, at mærkets kommende elbiler vil kunne fås med ‘en eller anden form for simuleret manuelt gear’.