Honda dropper VTEC

Japanernes nye 3,5-liters V6-motor er den første, som må klarer sig på sug siden den første NSX. 

Hondas nye 3,5-liters V6’er har fået flere hestekræfter. 5 styk for at være helt præcis. Den yder nu 285 hestekræfter. Men det betyder ikke, at den sviner mere. Tværtimod.

Annonce for Danmarks største bilmesse:

LÆS OGSÅ: SE LISTEN – Det scorer Kevin Magnussen i løn hos Haas

Faktisk er det lykkedes japanerne at nedbringe antallet af skadelige stoffer i udstødningsgassen med 40 til 50 procent. Det, siger Honda, burde gøre motoren i stand til at klare alle emissionskrav frem mod i hvert fald 2030.

Noget andet nyt er, at den nye V6-motor er helt uden Hondas udgave af variabel ventilstyring, VTEC. Så i stedet for det arrige skrifte i motorens karakter ved høje omdrejninger trækker V6’er nu mere lineært op til begrænseren. Noget Honda – også – mener er vejen gennem de stadigt strengere emissionskrav til forbrændingsmotoren.

Reklameblok:



Reklamelink:
Er kæresten trist og sur? Bare rolig, her er den rette kur!

 

Reklamelink:
Skal kæresten forkæles med lækkerier? Så klik her og se mere!

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk