I Holland strammer flere byer grebet om transportmidler med forbrรฆndingsmotor. Her ryger motorcykler ogsรฅ med i faldet.
Det er blevet og bliver stadig svรฆrere at komme frem i Holland. Siden 1. januar 2025 er der nemlig blevet strammet op i landets miljรธzoner.
Her er der nemlig indfรธrt nul-emissionzoner, og det er planen, at disse ogsรฅ skal omfatte motorcykler. Det gรฆlder dog fรธrst fra 2030.
Allerede nu er visse diesel- og benzinbiler dog ogsรฅ forbudt i de mere ‘almindelige’ miljรธzoner. Det oplyser de hollandske myndigheder.
Fra 1. januar 2025 er der grรธnne og blรฅ zoner for dieseldrevne personbiler og varevogne. Dieselmotorer, der ikke leverer op til emissionsstandard 4, mรฅ ikke kรธre ind i de grรธnne zoner, mens Euronorm 5 sรฆtter standarden i den blรฅ zone.
De nye regler betyder ogsรฅ, at alle nye knallerter og scootere skal vรฆre sรฅkaldte ’emissionsfrie’ for at kรธre rundt inde i byerne.
Bรธden for at overtrรฆde forbudene i bรฅde miljรธ- og nulemissionszonerne begynder ved 100 euro svarende til cirka 750 kroner.
Til sammenligning koster det i Danmark en bรธde pรฅ 1.500 kroner at kรธre ind i en sรฅkaldt miljรธzone med en ikke-tilladt bil.
Tilbage i Holland skal alle miljรธzoner efter planen erstattes af nulemissionzoner i Amsterdam, Arnhem, Haag og Utrecht senest i 2030. Det betyder, at ogsรฅ motorcykler med forbrรฆndingsmotorer forvises fra byerne.
Yderligere 8 kommuner har miljรธzoner, som kun rammer dieseldrevne lastbiler. Der er dog nรฆsten ingen regler uden undtagelser. Og sรฅdan er det ogsรฅ i Holland.
Helt frem til 2030 vil der nemlig vรฆre flere ‘overgangsperioder’, hvor de forskellige biltyper gradvist forbydes i nulemissionszonerne.
Indtil 2027 er varevogne, der lever op til Euro 5-standarden, tilladt. Euro 6-varevogne mรฅ kรธre i zonerne indtil 2028, og mindre Euro 6-lastbiler mรฅ kรธre i omrรฅderne indtil 2030, hvis de den 1. januar 2025 ikke var รฆldre end 5 รฅr.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]