Hidsig Yaris har hestekræfter som en 911 GT3

Man skal i forvejen ikke rynke på næsen af Toyota GR Yaris. Men der er mere potientiale i den lille japaner. Meget mere.

Man skal i forvejen ikke rynke på næsen af Toyota GR Yaris. Men der er mere potientiale i den lille japaner. Meget mere.

Det er ingen hemmelighed, at GR Yaris er en lidt af en lommeraket. Med 261 hestekræfter kan den trods alt prale af at være udstyret med verdens mest potente tre-cylindrede motor.

På hjemmemarkedet i Japan har bilen tilmed syv hestekræfter mere. Men for gutterne fra Powertune Australia er det tilsyneladende ikke helt nok. Så de har brugt månedsvis på at skabe en GR Yaris uden sidestykke.

Selv HKS-udgaven med 475 hestekræfter kommer til kort her.



Powertune Australia har fået den lille trecylindrede til at yde 430 hestekræfter. At der ikke er mere skyldes begrænsninger i brændstoffet, hævder tuneren. Eller rettere leveringen af det. Da først en ny og større brændstofpumpe var på plads, hev australierne svimlende 472,8 hestekræfter ud af den lille Yaris, mens den stod på et rullefelt.

Der er ikke rørt ved noget…
Målingen, der er foretaget på hjulene, bekræfter, at motoren i sig selv er god for mere end 500 hestekræfter.. Eller cirka det samme som en ny Porsche 911 GT3. En bil med det dobbelte antal cylindre og mere end det dobbelte antal kubik.

Og så kunne man jo nemt fristes til at tro, at australierne har udskiftet alt indmad i den lille motor. Men nej, den eneste mekaniske modificering er tilsyneladende ventilfjedrene.

Vi har altså stadig at gøre med en original blok, stempler, topstykke og knastaksler. Bare for at nævne lidt.

 

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk