Hey for en hybrid! Ny Mercedes-AMG har 843 hk

Mercedes har lavet et hybridmonster ud af Mercedes-AMG GT 63 S, som nu har 843 hestekræfter
Foto: Mercedes-benz

Og intet mindre end ekstreme 1.400 newtonmeter fra den 4-liters biturbo-V8’er.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE er plug-in hybrid-versionen af den ikoniske Mercedes-AMG GT 63 S 4-dørs coupé, som første gang så dagens lys i 2018.

Plug-in hybrid teknologien i den nye model, som er designet med inspiration fra Formel 1, hjælper blandt andet med at reducere forbruget og gør det samtidig muligt at tilbagelægge kortere distancer på ren elkraft.


foto: Mercedes-Benz

Det skriver den danske Mercedes-importør i en pressemeddelse.

Men selvom en lydløs model fra Mercedes-AMG i sig selv er en verdensnyhed, er det især de ekstreme præstationer, som gør performance-coupéen fra Affalterbach interessant.

Højspændt teknologi fra Formula 1
Kombinationen af den velkendte 4,0-liters biturbo-V8’er, som på egen hånd leverer 639 hestekræfter, og en elmotor, som alene yder op til 204 hestekræfter, giver nemlig en samlet systemydelse på ikke mindre end 843 hestekræfter og et moment på ekstreme 1.400 Nm.

Det er voldsomme tal, og med hjælp fra det variable 4MATIC+ firehjulstræk og integrerede elektroniske spærredifferentiale, som fordeler kræfterne til baghjulene, accelererer Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE fra 0 til 100 kilometer i timen på bare 2,9 sekunder og til 200 på mindre end 10 sekunder, mens speedometernålen først stopper ved 316 kilometer i timen.

Foto: Mercedes-Benz

Det højtydende letvægtsbatteri på 6,1 kW vejer 89 kilo og kan tilskrives en stor del af forklaringen på den høje ydelse.

For nøjagtigt som i racerbilernes kongeklasse, Formula 1,  er den elektriske drivlinje ikke designet med længst mulig rækkevidde for øje, men derimod til at kunne afgive – og modtage – energi med størst mulig kraft. Alligevel er det muligt at køre op til 12 kilometer på strøm, før de otte cylindre tager over.

Inspireret af racerbanen
Designet domineres af den særlige AMG-grill med lodrette lameller i krom, LED-forlygterne og den lave, voluminøse front med markante luftindtag, som sikrer tilstrækkelig køling til motor og de keramiske bremser.

Foto: Mercedes-Benz

Coupéprofilen understøttes af rammeløse døre og muskuløse linjer, som kulminerer over baghjulene og kun brydes af hækspoileren, der automatisk folder op ved høje hastigheder for ekstra vægt og greb på de bagerste hjul.

Den ny Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE forventes i Danmark i løbet af 2022 og kan opleves på det internationale motorshow IAA, som afholdes fra 7. til 12. september i München.

Foto: Mercedes-Benz



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk