Her verdens 10 dyreste biler: Den billigste koster 30 mio. kr.

Har du også brug for at drømme dig væk? Her har vi samlet de absolut dyreste biler i verden. Det er dyrt og vildt!

Har du også brug for at drømme dig væk? Her er de dyreste biler fra italienske hyperbiler til britisk ekstravagance. Det bliver vildt, og det bliver dyrt!

Her er listen over de 10 dyreste biler i verden. Listen er udelukkende baseret på bilernes nypris, og inden du taber kæben helt så husk, at alle priser er uden danske afgifter! Det skriver Bil Magasinet.

10. Bugatti Bolide – 30 mio. kr.
Hvad mon der sker, hvis vi udvikler en radikalt let bil i et nyt koncept, men stadig bruger den legendariske 8-liters W16 motor? Sådan spurgte Bugatti sig selv, da de gik i gang med at udvikle Bolide, der udelukkende skulle være en konceptbil og et forsøgsprojekt. Det blev heldigvis ikke sådan, da Bugatti senere besluttede at producere den i 40 eksemplarer.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Med en topfart på 500 km/t fører Bolide den tunge arv og det eftermæle videre, som Bugatti særligt med Veyron skabte. Bolide er udelukkende til at præstere på en bane, og Bugatti lover netop præstationer, der ikke er langt fra Formel 1. Af samme grund er Bolide angiveligt den ”ultimative Bugatti-køreoplevelse”, og i øvrigt kun lavet til banebrug.

Hvis du har planer om at lægge en bestilling ind på en Bolide, må du væbne dig med tålmodighed, Selvom bilen blev præsenteret tilbage i december 2020, vil de færdigproducerede eksemplarer først rulle ud af fabrikken i 2024.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



9. Koenigsegg CCXR Trevita – 31,5 mio. kr.
Vores kære naboer på den anden side af Øresund er et folk af mange talenter. Jovist, fodbold kan de ikke finde ud af, og deres saml-selv-møbler er kedelige, men var du klar over, at svenske Koenigsegg laver nogle af verdens dyreste biler?

Koenigsegg er et navn, der i kenderkredse vækker lige så stor respekt, som det er svært at stave. Alle biler, der ruller ud af den svenske fabrik, er stærkt dedikeret til stifteren Christian von Koenigsegg’s drøm: at skabe den perfekte superbil.

Meget vand er løbet under broen siden 2010, da CCXR Trevita blev lanceret, men den står stadig som en af de dyreste biler i verden. For de afsindige 31,5 millioner kroner, som bilen kostede fra forhandleren, får man til gengæld et vogntøj skabt i ikonisk, hvid kulfiber.

Normalvis ses kulfiber i sort, men Koenigsegg udviklede en coating specielt til Trevita, der giver en sølvfarvet overflade, der glitrer i sollyset – heraf kommer navnet. ”Trevita” betyder ”tre hvide”, der netop refererer til det synlige kulfiber, der får bilen til at skinne som millioner af diamanter.

Trevita er så eksklusiv, at den får en LaFerrari til at ligne et pøbelsk hvermandseje. Floyd Mayweather købte et af de blot to eksemplarer, men solgte det igen i 2017 til et hammerslag på 2,6 mio. dollars.

8. Pagani Huayra Imola – 35,5 mio. kr.
Bil Magasinet har førhen erkendt vores beundring og kærlighed til de italienske hyperbiler fra Pagani, og vi gør det gerne igen. Huayra er efterfølger til Pagani Zonda-modellen og er lavet i en række limiterede specialversioner – og Huayra Imola er ingen undtagelse.

Den er skabt til at køre ræs, nærmere bestemt til at blæse rundt omgang efter omgang på den legendariske bane, Imola. Angiveligt er bilen testet, i hvad der svarer til et fuldt Le Mans løb, på Imola-banen.

Alt på Huayra Imola er designet og optimeret udelukkende med øje for, at bilen skal være så track-fokuseret som muligt. Malingen til bilen er endda specialudviklet for at spare 5 kg. Det er race-pedigree, når det er bedst!

Horacio Pagani mener ikke selv, at bilen er videre elegant at se på, men det er heller ikke formålet. Derimod er den aerodynamisk som intet andet, der er kommet ud af Pagani-fabrikken. Om formålet opvejer for det ekstreme design, vil vi lade læseren vurdere.

7. Bugatti Divo – 38,6 mio. kr.
Naturligvis finder vi Bugattis varemærke, den 8-liters W16 motor, i Divo’en. Denne bil minder mistænksomt meget om en Bugatti Chiron, og de er da også tæt forbundet.

En Divo er svaret på, hvad der sker, når Bugatti vil lave en track-fokuseret bil, der samtidig kan bruges på gaden af Hr. og Fru Jensen. Nuvel, det er måske ikke hvem som helst, der kan købe en Divo, for angiveligt er samtlige 40 biler solgt til ejere af en Chiron.

LÆS OGSÅ: Denne HiAce har kun kørt 490 km på 31 år…. PS: Den er dansk fra ny!

På tværs af alle præstationer er Divo dét bedre end en Chiron – altså lige med undtagelse af topfart. Mens banemonsteret Divo er begrænset til 380 km/t på toppen, kan den ellers dødssyge og almindelige Chiron fortsætte til langt over 400 km/t.

Selv om det lyder helt horribelt, så er der en mening med galskaben. En Divo har nemlig så voldsom en aerodynamik, at den producerer op mod 90 kg mere downforce end Chiron. Af denne grund følger der ikke en særlig fjernbetjening med til at fjerne fartbegrænseren som i en Chiron.

6. Pagani Huayra Tricolore – 44 mio. kr.
Glem alt om, hvad spidsen af en jetjager koster. Her har vi nemlig svaret på, hvad en hyperbil designet efter et jagerfly koster. Det er ikke første gang, at Pagani finder inspiration i det italienske luftværns kunstflyvning-hold ”Frecce Tricolori”.

Tilbage i 2010 producerede Pagani en Zonda Tricolore, og Huyra Tricolore markerer holdets 60-års jubilæum. Inspirationen til designet er særligt fundet i jagerflyet Aeromacchi MB-339A P.A.N, som bestemt er en Google-søgning værd!

Tricolore adskiller sig særligt fra den ”almindelige” Huayra ved nye aerodynamiske dele, såsom en ny kofanger og større front-splitter, der giver mere downforce og skaber bedre luftstrømning til motoren.

Derudover er spoileren ikke blot designet efter jagerflyets udseende, men den er også med til at gøre Tricolore endnu mere aerodynamisk og afbalanceret. Og når ja – naturligvis er Huayra Tricolore udstyret med en ekstra fartmåler opgivet i knob!

5. Bugatti Centodieci – 59 mio. kr.
Verdens femtedyreste bil er endnu en Bugatti. Denne gang er der tale om en homage til en af 90’erne helt store drengedrømme – Bugatti’s EB110. 90’erne var en skæppeskøn tid for fans af superbiler: Ferrari F40, McLaren F1 og Bugatti EB110. Det er altså den sidstnævnte her, som Bugatti vil ære med Centodieci, der er designet med moderne penselstrøg og i ånden af EB110. ”Centodieci” er i øvrigt italiensk for ”hundrede og ti”.

Contodieci er en videreudvikling af Chiron, og produktionen er blot sat til 10 eksemplarer. En skam, fordi få hyperbiler formår at fange den nostalgi og resonans, der er forbundet med datidens superbiler.

Med knap 20 kg mindre end en Chiron og finpudset til yderligere downforce er Centodieci hurtigere, men mon ikke de fleste forstår, at denne bil i høj grad opleves gennem dens visuelle udtryk.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

NÆSTE SIDE
Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk