Den indonesiske regering vil fra næste år tvinge alle bilister til at køre på B50-diesel. Det nye brændstof indeholder 50 procent kontroversiel palmeolie.
Den indonesiske regering vil nu tvinge alle landets bilister til at køre på B50-diesel.
Det er et brændstof, der består af 50 procent biobrændsel baseret på den stærkt kritiserede palmeolie.
Planen, der skal implementeres i 2026, har til formål at gøre landet mindre afhængigt af importeret, fossilt brændstof.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Indonesien har i forvejen bestemt sig for, at al diesel i landet skal være baseret på – og indeholde – 40 procent palmeolie-baseret biobrændsel (B40).
Men nu vil regeringen altså øge den andel til 50 procent.
Laboratorietest er afsluttet
Ifølge det indonesiske energiministerium er de første laboratorietest af det nye B50-brændstof afsluttet i august.
Og resultatet får ikke magthaverne til at ændre holdning.
– Baseret på testresultaterne vil vi gå videre med at udføre vej-tests og test på maskiner, der kører på diesel, siger ministeriets bioenergi-direktør, Edi Wibowo, til Reuters.
Hvornår den nye dieselblanding skal testes på vejene, er der endnu ikke sat en tidsramme på. Men regeringen har et mål om, at B50-diesel skal være standarden allerede i 2026.
En højtstående embedsmand udtalte dog i august, at det er usandsynligt, at det vil ske allerede fra januar samme år.
Stærkt kritiseret for rydning af regnskov
Den øgede brug af palmeolie-baseret brændstof er stærkt kontroversiel.
Produktionen af palmeolie er en af de største årsager til rydning af regnskov i verden.
Miljøorganisationer og aktivister har i årevis kritiseret industrien for at ødelægge levesteder for truede dyrearter som orangutangen.
Samtidig har der været flere skandalesager med lige den form for olie.
Det er blandt kommet frem, at en stor del af det biobrændsel, der markedsføres som bæredygtigt, i virkeligheden er lavet af frisk palmeolie i stedet for restprodukter.
Det er den problematik, Indonesien nu forstærker med det nye krav.
Ifølge energiministeriets egne data vil overgangen til B50 kræve 20,1 millioner kiloliter palmeolie-baseret biobrændsel om året.
Det er en stigning fra de 15,6 millioner kiloliter, der bruges i dag med B40-kravet.
Diskussionen om at blande biobrændsel i almindeligt brændstof er ikke kun begrænset til Indonesien.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, presser EU i øjeblikket på for at fordoble mængden af ethanol i benzin. Det kan dog skabe store og dyre problemer for millioner af ejere af ældre biler.

