Den sydkoreanske bilproducent tager konsekvensen af særdeles gunstige forhold for elbiler.
Mens den danske Hyundai-importør så sent som i december sidste år meddelte, at den faceliftede Kona kommer til landet både som el, diesel og benzinbil, står det helt anderledes til i Norge.
Her har mærket taget konsekvensen af særdeles gunstige forhold for elbilen. Søndag – altså den 1. januar 2023 – betød, at den sidste Hyundai med forbrændingsmotor var blevet indregistreret i Norge.
Det er dog ikke noget større tab for Hyundai at satse helt på elbilen i Norge. Ifølge InsideEVs udgjorde elbilen sidste år 90 procent af mærkets salg i landet. Politisk favorisering af elbilen betyder, at omkring 80 procent af alle nye biler i Norge i dag er elbiler.
I Danmark er der ikke helt samme hype om elbilen. Alligevel er der ifølge De Danske Bilimportører nu over 100.000 elbiler på vejene herhjemme. I september sidste år meddelte kinesiske Volvo, at man øjeblikket stoppede salget af nye diesel- og benzinbiler. Dog ville de kunder, som allerede havde bestilt en ny fossilbil få leveret deres biler, lovede mærket.