Her resultatet: Schmiedmann redder sjælden BMW M3

De danske BMW-specialister fra Schmiedmann har færdiggjort restaureringen af en helt særlig M3

I januar skrev vi her boosted.dk om, hvordan Schmiedmann havde fået en S14-motor ned i BMW E30 M3. Men ikke hvilken som helst M3.

Den røde Evolution 2-model er én ud af blot 500 eksemplarer, som den tyske fabrik byggede i 1988. Lige bilen her brugte BMW tilmed som pressebil i en periode.

Og selvom den blot har kørt 45.000 kilometer, har restaureringen været et kæmpe arbejde for Schmiedmann. De modtog nemlig bilen i en sørgelig forfatning, da den kom fra helt fra Cypern og til Odense.

Nu er arbejdet færdigt, og den højrestyrede Bimmer er bragt tilbage i stand, der fordums storhedstid værdig.

Herunder kan du se, hvordan det så ud, da den glade ejer fik sin bil igen

Big Reveal!! Schmiedmann BMW E30 M3 EVO 2

Schmiedmann E30 M3 EVO 2 Big Reveal!! See us surprise the owner of the M3 EVO2 with the finished restoration of the car that he haven't seen in its complete state since 2004!

Slået op af Schmiedmann.com – Specialist in BMW i Fredag den 13. september 2019

Men den røde M3er skulle så grolig meget igennem, før den kom i kærlige hænder hos de danske BMW-specialister. Det hele begyndte ellers så godt.

Fra 1990 til 2004 stod nummer 258 af 500 BMW E30 M3 Evolution 2 gemt sikkert væk i en kælder på Cypern. Men da bilen blev flyttet, indtraf katastrofen.

I 2005 fik ejeren den kedelige besked om, at der havde været indbrud ved det nye opbevaringsted, og at det var gået hårdt udover BMWen. Tyve havde rippet bilen for dele – blandt andet manglede hele fronten.

Held i uheld har tyvene måske ikke helt vidst, hvad de stod overfor. For da ejeren inspicerende bilen efter tyveriet, kunne han konstatere, at den lille læbe under spoileren – der en unik EVO 2-del – stadig sat på sin plads.

I motorrummet manglede tårnstiveren, køler og oliekøleren. I kabinen var rattet revet ud med magt. Og så skal vi ellers spare dig for flere grumsomme deltaljer.

Meget tovtrækkeri trak tiden, og først i 2017 fandt ejeren et værksted, der kunne bringe livet tilbage i hans BMW. Valgte faldt på danske Schmiedmann  – og resten? Ja, det er historie (og et pokkers flot arbejde).

Slået op af Schmiedmann.com – Specialist in BMWTorsdag den 12. september 2019

 

Slået op af Schmiedmann.com – Specialist in BMWTorsdag den 12. september 2019

Slået op af Schmiedmann.com – Specialist in BMWTorsdag den 12. september 2019

Slået op af Schmiedmann.com – Specialist in BMWTorsdag den 12. september 2019

Klik frem og tilbage på pilene