Skoda løber med salgsrekorder, mens Tesla mister pusten i Europa. Nye tal viser, at elbilgiganten er presset af både kinesiske konkurrenter og et aldrende modelprogram.
Tesla oplever for alvor modvind på de europæiske bilmarkeder. Nye tal viser, at Elon Musks elbilkoncern i oktober mistede næsten alt momentum i flere lande – og især i Sverige, hvor salget styrtdykkede med hele 89 procent sammenlignet med sidste år.
Ifølge Reuters blev der i oktober solgt blot 133 Tesla-biler i Sverige, mens konkurrenter som Porsche og Volkswagen oplevede fremgang. I Norge, Holland og Danmark faldt salget også markant, med tilbagegange på op til 86 procent.
Samtidig er Tesla helt ude af top 10 over de mest solgte bilmodeller i Danmark. Her har både Skoda og Volkswagen nu overtaget føringen – mens kinesiske producenter som BYD, Xpeng og Zeekr haler ind.
Rekordmåned for elbiler i Danmark
Mens Tesla kæmper, buldrer elbilsalget derimod frem på det danske marked. Ifølge Mobility Denmark blev der i oktober indregistreret 16.156 nye personbiler – en stigning på 12,2 procent i forhold til samme måned sidste år.
Hele 70,6 procent af bilerne var elbiler, og blandt private købere var andelen endnu højere med 88,9 procent. Danmark rundede samtidig en milepæl: Mere end 500.000 elbiler på vejene.
“Oktobers fremgang viser, at danskerne for alvor har taget elbilen til sig. Vi forventer en stærk afslutning på året – ikke mindst fordi der nu er skabt ro omkring bilafgifterne,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Skoda stod for månedens største succes med to modeller i top. Den nye Skoda Elroq toppede salgslisten med 1.210 registreringer, tæt fulgt af Skoda Enyaq iV med 857. Volkswagen havde fem modeller i top 10, herunder ID.4, ID.3 og ID. Buzz.
Kinesiske mærker overhaler Tesla
Mens Skoda og VW styrker grebet om Danmark, taber Tesla terræn i resten af Europa. I Spanien faldt salget med 31 procent, og mærket blev overhalet af MG, BYD og Omoda.
I Holland og Norge ligger Tesla nu langt fra de tidligere salgstal, selvom elbiler dominerer markedet.
Analytikere peger på flere årsager til tilbagegangen. Dels mangler Tesla nye modeller, mens konkurrenter – både kinesiske og europæiske – lancerer opdaterede elbiler i højt tempo.
Samtidig har Elon Musks politiske udmeldinger og støtte til Donald Trump ifølge flere eksperter skadet mærkets image i Europa.
“Tesla har ikke længere markedet for sig selv. Der er kommet langt flere modeller, og køberne ser mod andre mærker, der tilbyder bedre variation,” siger Ginny Buckley, direktør for Electrifying.com.
Ifølge analysefirmaet New AutoMotive er Teslas samlede salg i EU faldet med næsten 40 procent i år, mens traditionelle mærker som Fiat, Mazda og Volvo kun har oplevet fald på omkring 15 til 18 procent.
Elbilsalget som helhed fortsætter dog med at stige – bare ikke for Tesla, der lige nu kæmper for at genvinde sin position i Europa.

