Her er Porsches nye monster-ellert – kører over 300 km/t

Foto: Bil Magasinet

Porsche har afsløret Mission R som konceptbilen der skal tegne fremtidens baneracer fra Stuttgart – den kører på strøm.

Har du bekymret dig om, hvad der skal bliver af motorsporten, når der ikke længere er en benzinmotor til at drive racerbilerne, så stillede Porsche mandag med ét svar. Mission R er en el-racer, der er bygget til at køre race med strøm på de samme vilkår, som Porsche kører race med benzinbiler i dag.

Det skriver Bil Magasinet.


Mission R bygger på 900 volts teknik, hvilket gør det muligt at lade det 80 kWh store batterier op, næsten så hurtigt som bilen kører.

Bilen kan lade med 350 kW, hvilket gør det muligt at lade batteriet 80 pct på 15 minutter. Rækkevidden oplyser Porsche ikke, men de siger til gengæld, at den med fuldt opladt batteri har strøm nok til et helt Carrera Cup-løb, som typisk var godt en halv time.

Topfart 300 km/t
Det er ikke fordi, Porsche Mission R holder igen. Effekten er op til 1.100 hk. Topfarten er 300 km/t, og den går fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Den har elmotor for og bagtil og er således firehjulstrukket.

Den er opbygget fra bunden af som en rendyrket racer. Buret, som i øvrigt er udført i kulfiber, hvilket i øjeblikket er forbudt ifølge FIA-reglementet, er integreret som en del af bilens konstruktion.

Foto: Porsche AG

Kabinen er lille og intim. Blandt andet som følge af hjulophængenes placering og de delvist fritliggende forhjul. Men omvendt ser kabinen overraskende færdig og brugervenlig ud. I passagersiden er der lavet et lille blæser-arrangement, som kan tørre chaufførens styrthjelm efter brug.

Måske den næste Boxster?
Mission R er en smule kortere end den nuværende Porsche 718 Cayman, men Mission R er både markant bredere og lavere.

Porsche har afsløret Mission R som konceptbilen der skal tegne fremtidens baneracer fra Stuttgart - den kører på strøm.
Foto: Porsche AG

Det er den tredje konceptbil i rækken af fuldt elektriske projekter fra Porsche. Disse præsenterer visionerne bag fremtidens eldrevne modeller fra mærket. Mens Mission E og Mission E Cross Turismo udviklede sig til Taycan (2019) og Taycan Cross Turismo (2021), er Mission R et bud på hvordan racerbiler kan se ud i fremtiden.

Men størrelsen taget i betragtning tillader vi os at gætte på, at Mission R også tegner stregerne til den kommende Porsche Boxster-afløser. Den ligger nogle år ud i fremtiden. Og angiveligt er det ikke afgjort, om det bliver en fuldt ud elektrisk bil.