Her er fartbøderne steget

Den danske regering er ikke den eneste, som vil have fartbødernes størrelse sat op. I det store udland er det allerede sket.

Den danske regering er ikke den eneste, som vil have fartbøder sat op i pris. I det store udland er det allerede sket.

Her er noget, der er godt at vide, hvis en køretur snart peger mod det store udland. For det er bestemt ikke kun herhjemme, at regeringsmagten ønsker at sætte bødestørrelserne op. Regeringen ønsker eksempelvis at sætte alle fartbøder op med 20 procent.

I Tyskland er det blevet dobbelt så dyrt
I det store udland er det nemlig allerede sket. Det skriver FDM i en pressemeddelse.

Organisationen har set på, hvor meget fartbøderne er steget i visse europæiske lande. Og det ser ikke godt ud. En oversigt viser, at bøderne er steget i 21 lande.



Og det er særligt i Tyskland, at bødetaksterne er steget. På nogle punkter koster det nu det dobbelte at overtræde loven. Også i Kroatien, som er en populær destination for feriehungerende danskere, er bødetaksterne røget markant i vejret. At overtræde hastighedsbegrænsningen i en 50-zone koster eksempelvis 675 euro svarende til 5.000 danske kroner.

Dyrt at dumme sig
Før var det ‘blot’ 400 euro eller godt 3.000 kroner.

Og der er ingen hjælp at hente, hvis man dummer sig i udlandet i en bil med danske nummerplader. Bøden skal betales – også selvom den måske først lander i postkassen, efter man er kommet hjem fra ferie.

– Får man en bøde på ferien, skal man naturligvis betale den. Og selvom den først dukker op, når man er kommet hjem igen, skal man altså ikke regne med at kunne slippe for at betale. Betaler man ikke, risikerer man en ubehagelig overraskelse, hvis man stoppes i samme land senere, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk