Her er den nye BMW M5 – 0-100 km/t på 3.3 sek.

Den gamle BMW M5 spiser Pirelli-slidbaner, som vi andre guffer Haribo Rotella, og nu er BMW klar med en ny generation, som følger samme onde opskrift!

BMW M5 er en af redaktionens yndlingsbiler, og det har det sådan set været, siden den første generation kaldet E28 M5 rullede ud fra fabriksportene i München i 1984. Siden har vi været igennem en hel del generation af den ikoniske bil, det skriver Bil Magasinet.

Men fælles for dem alle har været, at de er udstyret med plads til fire, og så et brag af en motor. Og nu er en ny kommet til.

LÆS OGSÅ: Tuner vil køre 400 km/t i M5 med over 1.000 hk

Competition-udgaven kommer igen
BMW har netop præsenteret en ny og faceliftet variant af mærkets 5-serie, og det betyder, at M5’eren også skal have lidt kærlighed. Vi kan dog allerede nu godt indrømme, at der ikke er sket det store.


Men det gør nu heller ikke det store, for BMW M5 og ikke mindst M5 Competition er bare nogle fantastiske bøllebiler. Så der er grundlæggende ikke lavet om på BMW M5, hvilket vi egentlig er helt tilfredse med.

Her ses den nu forrige M5 – kan du se forskel?

Nå, men I får lige et run-down af de små nyheder, der så følger med alligevel…

De hurtige detaljer
Den nye og faceliftede BMW M5 har en hel stribe af nyheder. Så mange at BMW har lavet en alenlang pressemeddelelse. Men for at I ikke skal bokse jer igennem den tyske tekst, har vi her kogt nyhederne ind til en koncentreret klump, som kommer hér:

  • Nye lygter (surprise!!!)
  • 20″ fælge i nyt design
  • Mulighed for bremsecalipre i rød eller sort (big surprise…)
  • En ny undervognsindstilling
  • Nye kofangere (et facelift uden nye kofangere holder bare ikke!)
  • Midterskærm vokser fra 10,25″ til 12,3″
  • Nye støddæmpere fra M8 Gran Coupé

Og det er sådan i store træk det… Men husk nu at det fede ved en BMW M5 er, hvad der ligger under motorhjelmen, og det kommer herunder.

Mere poooooower!
Motoren er stadig den velkendte 4,4-liters basse med V8 og biturbo. Det er en kraftkarl som i M5 yder 600 hk, mens effekten hæves i Competition-varianten til 625 hk.

En M5 rammer derfor 100 km/t på 3,4 sekunder, mens Competition skærer 0,1 sekunder af den tid, så den ryger ned på 3,3 sekunder.

BMW M5 er stadig udstyret med et firehjulstræk, som du dog ved et tryk på en knap kan koble fra, så du kan lave 11-taller hele dagen lang. Tro mig, vi har prøvet, og en M5 spiser altså Pirelli-slidbaner, som vi andre guffer Rotella fra Haribo.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af den faceliftede top-bimmer


Reklame: