Skal det gรฅ hurtigst muligt fra 0 til 100 km/t, er det svรฆrt at komme uden om elbiler. Her har Boosted samlet de hurtigste af slagsen nogensinde.
En elbil har alt sit moment til rรฅdighed fra det รธjeblik, man trรฆder pรฅ speederen. Det betyder, at de hurtigste elbiler i dag ogsรฅ er de hurtigste biler i verden til at sprinte fra 0 til 100 km/t.
Dermed er en ny standard sat for bilverdenen.
Faktisk kan listen over de hurtigste elbiler i verden i stor udstrรฆkning bruges som listen over de hurtigst accelererende biler uanset fremdriftstype.
Den gyldne tid for forbrรฆndingsmotoren er forbi, nรฅr det handler om at sprinte pรฅ lige vej.
Top 3: De hurtigste superbiler (pรฅ strรธm) i verden
1. Rimac Nevera R
- 2.136 hestekrรฆfter
- 0 til 100 km/t pรฅ 1,72 sekunder
Den kroatiske hyperbil Rimac Nevera R er kongen af 0-100 km/t sprinten. For at forsvare sin titel har Rimac opgraderet den i forvejen vilde Nevera. Den yder nu 2.136 hestekrรฆfter i R-versionen og er ifรธlge officielle tests den hurtigste elbil til 100 km/t.
2. Aspark Owl
- 1.953 hestekrรฆfter
- 0 til 100 km/t pรฅ 1,78 sekunder
Dette er et japansk projekt. Den nyere hyper-elbil matcher og overgรฅr sine konkurrenter. Med 1.953 hestekrรฆfter og en bizart lav aerodynamisk silhuet er den ekstremt hurtig. Prisen for en af de 50 tilgรฆngelige biler er 2,5 millioner dollars, svarende til omkring 17,3 millioner danske kroner.
3. Lucid Air Sapphire
- 1.251 hestekrรฆfter
- 0 til 100 km/t pรฅ 1,89 sekunder
Den er den hurtigst accelererende firedรธrs sedan nogensinde. Den kraftige Lucid Air Sapphire ignorerer bilens formfaktor. Den har 1.251 hestekrรฆfter.
4. Tesla Model S Plaid
- 1.034 hestekrรฆfter
- 0 til 100 km/t pรฅ 1,99 sekunder
Tesla Model S Plaid var den bil, der brรธd to-sekunders barrieren for elbiler. Det gรฆlder nรฆsten alt, men ogsรฅ det faktum, at den har vรฆret pรฅ markedet i mange รฅr.
Flere krรฆfter end du tรธr spรธrge om
5. Xiaomi SU7 Ultra
- 1.569 hestekrรฆfter
- 0 til 100 km/t pรฅ 2,0 sekunder
Den kinesiske gigant har overtaget markedet. Xiaomis SU7 Ultra er hurtigere end mange af de etablerede mรฆrker.
Xiaomi har fรฅet strรฅlende anmeldelser for selv de biligste udgaver af. Ultra-versionen overgรฅr alle konkurrenter i sin 1.569 hestekrรฆfter stรฆrke udgave.
Men bilerne er ikke fejlfri. Senest har en brand, der kostede en SU7-ejer livet, fรฅet Xioami-aktien til at styrtdykke.
6. Porsche Taycan Turbo GT (Weissach)
- 1.108 hestekrรฆfter (med overboost)
- 0 til 100 km/t pรฅ 2,2 sekunder
Porsche flytter grรฆnserne med deres Taycan. Hvis man bestiller den bane-trimmede Weissach-pakke, er det en dyr men sand fornรธjelse.
Overboost-funktionen giver dig 1.108 hestekrรฆfter i to sekunder. Derefter har du “kun” 1.034 hestekrรฆfter tilbage.
7. Audi RS e-tron GT Ydeevne
- 925 hestekrรฆfter
- 0 til 100 km/t pรฅ 2,5 sekunder
Den firedรธrs sedan er et bevis pรฅ, hvor meget platformen Taycan-platformen er i stand til. Audi RS e-tron GT Performance fik en opfriskning sidste รฅr, men er teknisk set identisk med Porschen.
Audien skyder op til 100 km/t pรฅ 2,5 sekunder.
De utrolige 0-100 tider er dog ikke den eneste form for ekstremiteter i i bilernes verden. Som Boosted for nylig kunne fortรฆlle, er der andre, der satser pรฅ en helt anden form for kraft.
Toyota har netop bekrรฆftet, at de er i gang med at udvikle en helt ny twin-turbo V8-motor til en kommende superbil.
Det viser, at kampen om overlegenhed fortsat er i fuld gang โ og at forbrรฆndingsmotorens fortalere bestemt ikke har tรฆnkt sig at give op. I hvert fald ikke uden kamp.

