Her er årets firmabil 2020

årets firmabil 2020

Historisk tæt opløb, da 10 biler dystede om at blive firmabilisternes favorit. For første gang nogensinde sejrede BMW 320 skarpt forfulgt af Mercedes C220 og Volvo V60 D4.

”En sjov, hurtig og komfortabel køremaskine”. Tre stærke argumenter for, at den nye BMW 320d touring nu kan kalde sig ”Årets BusinessBil 2020”.

Over to dage sidst i oktober testede juryen – bestående af otte firmabilister og medlemmer fra fagforeningen Business Danmark, to motorjournalister fra Jyllands-Posten og en fysioterapeut – 10 biler for at kåre den mest komplette firmabil.

I år var feltet særligt stærkt. Juryen var enige om, at vinderen skulle findes blandt de tre premium-mærker; BMW, Mercedes og Volvo, mens kåringens to tidligere dobbeltvindere, firmabilsklassikerne, VW Passat og Ford Mondeo, blev forbigået i finalen.

LÆS OGSÅ: Årets GTI skal kåres – her foregår det

Køreglæden er stor, men også prisen
”BMW’ens køreegenskaber begejstrede virkelig testkørerne. Motoren har stort overskud, bilen ligger knivskarpt på vejen og sædet kan bedst sammenlignes med et skræddersyet jakkesæt, som giver dig følelsen af, at du tager bilen på,” opsummerer Tobias Bai, formand for Arbejdsmiljøudvalget i Business Danmark, der var vært for testen.

Vinderbilen fik ros for sit lave støjniveau og høje kabinekomfort med gode sæder og god plads på både fører, bagsædepassagerer og bagage. Vigtige parametre for firmabilister, der tilbringer mange arbejdstimer bag rattet.

Foto: Jonas Ahlstrøm

Trods bilens suveræne køreegenskaber, vandt BMW 320d kun et mulehår foran Mercedes C220 og sidste års vinder Volvo V60. Juryen vurderer nemlig også den samlede værdi for pengene, og netop prisen er BMW’ens svage punkt, forklarer formanden for Business Danmarks Trafikudvalg, Lars Bundgaard, der arbejder med trafiksikkerhed:

”Konkurrencen i firmabilsklassen er utrolig tæt. BMW’en, der er blandt testfeltets dyreste, stillede med en bil med den nyeste sikkerhedsteknologi, som vognbaneassistent, automatisk nødbremse og Driving Assistant Professional, der giver mulighed for delvist automatiseret kørsel. Men de fleste firmabilister, som vil have fingrer i BMW 320’eren, må nok tage sig til takke med basismodellen med mindre udstyr,” siger han.

Firmabilsklassen har oppet sig
Jurymedlem Stig Holm, fysioterapeut og afdelingsleder i Arbejdsmiljøcentret i Kolding, havde ansvar for at vurdere testbilerne som arbejdsplads.

”Set med sundhedsfaglige briller har firmabilsklassen i den grad oppet sig de seneste par år. Bundniveauet er utroligt højt, når det gælder indstillingsmuligheder af rat og sæder, som kan spare dig for ryg- og nakkeskader”, siger han.

Førerpladsen skal sammenlignes med arbejdsstationen på en kontorarbejdsplads. Og her rummer BMW’en mange gode facetter, siger Stig Holm:

”Den har et meget behageligt rat med flere indstillingsmuligheder og instrumentpanelet er intuitivt vendt mod føreren. Det er et stort plus, at bilens sæde kan forlænges, så man får støtte under hele låret og i den testede version kan hele førersædet justeres elektronisk, så det omfavner dig. Det havde dog klædt bilen, hvis lændestøtte var standardudstyr”, siger han.

”Er du over 190 cm, og skal du ind og ud af bilen mange gange dagligt, kan den lave indstigning i BMW’en dog være en udfordring,” siger han.

Tidligere vindere

2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum

2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D Dynamic Best Line Plus. aut.

2017: Renault Talisman Talisman, DCi Intense

2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2014: Skoda Octavia 2,0 TDi elegance Combi

2013: Volvo V40D2

2012: VW Passat 1,6 BMT

Klik frem og tilbage på pilene