Her er 10 biler, der er markant langsommere, end de ser ud

Vi er gået i arkivet for at finde 10 køretøjer, som ligner sportsvogne, men som knap nok kan trække skindet af en kop kakao. Glæd jer, der er noget at grine af.
Foto: Bil Magasinet

Vi er gået i arkivet for at finde 10 køretøjer, som ligner sportsvogne, men som knap nok kan trække skindet af en kop kakao. Glæd jer, der er noget at grine af.

Vi siger ikke, at bilfabrikkerne snyder.. slet ikke! Men nogle kan er de enkelte bilmærker eksperter i at få især deres ‘sportslige’ modeller til at ligne noget, de overhovedet ikke er.

Her har vores kolleger på Bil Magasinet sammenlignet en liste af 10 biler, som virkelig godt kan snyde.

I hvert fald ved første øjekast.



Vi er gået i arkivet for at finde 10 køretøjer, som ligner sportsvogne, men som knap nok kan trække skindet af en kop kakao. Glæd jer, der er noget at grine af.

Chevrolet Camaro – årgang 1993 
Fjerde generation af ikonet Camaro blev præsenteret i 1993 og udmærkede sig med ABS-bremser og to airbags. Mest kendt er Camaro Z28 med Corvette V8-motor, men basisudgaven havde en noget kastreret 3,4-liters V6-motor med sølle 148 hk. 0-100-tiden var angivet til under 10,0 sekunder, men leve op til udseendet kunne den ikke.

Renault Fuego – årgang 1980
Fuego var en af de første sportscoupéer designet efter test i vindtunnel, og havde en for datiden lav vindmodstand. Det var den første Renault med ratbetjening af kassettebånd og radio, og den blev den mest solgte coupé i Europa 1980-82. Ved introduktionen i 1980 blev motorprogrammet indledt med en gammel 1,4-liters motor med 63 hk, der bestemt ikke ydede de flotte former retfærdighed. Fuego kunne også fås med 1,6-liters motor, og senere fulgte en 2-liters og en 1,6 med turbo (1983).

Honda Civic 1.4 Sport – årgang 2009
Civic-modellen fra 2006 var en revolution på grund af sit hjelmformede design og kabinen, der minder om noget fra Star Trek. Den kører fremragende, og importørens leasingpris i 2011 på udstyrsmodellen 1,8 GT til 2.500 kr./mdr. var et kanontilbud.

Sport-udgaven havde 17″ alu, 2-zone klima, ratbetjent cd/radio med USB, “biografbagsæder,” sædevarme og meget mere, men hvad er det? I bilen her ligger ikke Hondas herlige 1,8’er, men deres hjemmehjælpermotor på 1,4 liter og 100 hk. Den har en 0-100-tid på 13,0 sek. … nej, vel?

1972 Opel Manta 1,2 S
Coupéen Opel Manta blev lanceret i september 1970, to måneder før premieren på Opel Ascona, som den var baseret på. Den var Opels direkte konkurrent til Ford Capri, og kunne ved premieren fås med 1,6- og 1,9-liters motorer.

I 1972 fulgte en variant med 1,2-liters motor fra Ascona med bare 60 hk rettet mod de markeder, hvor bilbeskatningen var afhængig af motorens størrelse, bl.a. Tyskland, Frankrig og Italien. Trods en vægt på 970 kg rakte det ikke til de store farteksplosioner.

Vi er gået i arkivet for at finde 10 køretøjer, som ligner sportsvogne, men som knap nok kan trække skindet af en kop kakao. Glæd jer, der er noget at grine af.

Honda CR-Z årgang 2010
CR-Z var den første hybrid-GTI i Danmark og kører lige så godt, som den ser ud. Motoren er Hondas 1,5-liters i-VTEC kombineret med en en 14-hestes elmotor, så pakken i alt yder 124 hk.

Bilen går fra 0-100 km/t på 9,9 sekunder og har en topfart på 200 km/t, men klarer samtidig 20 km/l. Det er den første hybrid med manuelt gear, og dens største problem er, at den ser meget hurtigere ud, end den er.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre