Fra næsten år vil hele London være en såkaldt ‘ultra lavemissionszone’. Det betyder at flere diesel- og benzinbiler samt motorcykler skal betale for at køre i regionen.
London er ikke bare Englands hovedstad. Det er også en af landets i alt ni regioner. Greater London kalder briterne det. Og fra næsten år skal endnu flere bilister til lommerne, hvis de vil bevæge sig ind det tæt på 1.600 kvadratkilometer store område.
Helt konkret betyder den nye lovgivning, at de fleste benzinbiler fra før 2006, mange motorcykler fra før 2007 og de fleste dieselbiler fra før 2015 skal betale 12,5 britiske pund pr. dag svarende til 113 kroner om dagen for at køre i området. Det kalder byens borgmester Sadiq Khan for ultra-lav emissionszoner. De 12,5 pund kommer oveni den ‘myldretidsafgift’ som visse bilister skal betale for at køre i det centrale London.
Myndighederne i London vurderer, at den nye afgift vil spare regionen for mellem 285.000 og 330.000 ton Co2 og NOx-partikler. Ifølge avisen The Guardian vil den nye afgift holde et sted mellem 20.000 og 40.000 biler ude af London.
Byen London tjener allerede 232 millioner pund på myldretidsafgiften om året. Det svarer til 2 milliarder danske kroner. Plus et par millioner kr.