Har 37.000 biler på lager – mærke forbyder eksport til USA

Efter Volkswagen reagerer søstermærket Audi nu på de forhøjede toldsatser i USA. Det betyder, at alt eksport til landet holdes tilbage.

Annonce

Audi har nu sat en stopper for al eksport af nye biler til USA. Beslutningen er en direkte reaktion på de nye amerikanske biltariffer. De nye regler betyder en told på 25 procent på importerede biler.

Den tyske bilproducent påvirkes markant af de nye toldsatser. Sidste år alene solgte Audi 196.000 biler på det amerikanske marked. Det er et betydeligt antal for mærket.

Udfordringen for Audi er, at de ikke har en eneste bilfabrik i USA. Derfor er alle nye Audier solgt i landet importeret. Det gør mærket sårbart over for importtold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Langt størstedelen af Audis biler til det amerikanske marked kommer fra fabrikker uden for USA. Bilerne produceres i lande som Mexico, Tyskland, Ungarn og Slovakiet.

De biler er nu alle underlagt den nye told på 25 procent. Det øger omkostningerne ved at sælge bilerne i USA betydeligt.

Trumps told rammer tysk bilproduktion

Audi er ikke alene om at reagere på tarifferne. Audis moderselskab, Volkswagen-koncernen, har truffet en lignende beslutning. De stopper også importen af biler til USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det var tyske Die Zeit der i første omgang kunne fortælle, at Audi stopper alt eksport. Stoppet gælder med øjeblikkelig virkning for nye leverancer.

Biler, der allerede er ankommet til amerikanske havne efter den 2. april, vil blive holdt tilbage. De kommer ikke videre ud til forhandlerne lige nu.

Det betyder dog ikke et fuldstændigt salgsstop for Audi i USA endnu. Mærket har stadig et lager af biler i landet.

Der står omkring 37.000 usolgte Audi-biler klar i USA. De biler ankom til landet, før de nye toldregler trådte i kraft.

Konsekvenser for Audi på det amerikanske marked

De 37.000 biler kan fortsat sælges uden den nye told. Det giver Audi et pusterum til at håndtere situationen. Salget kan altså fortsætte i en periode fra det eksisterende lager.

Importstoppet markerer en betydelig ændring for Audi på det vigtige amerikanske marked. Situationen skyldes de tariffer, som Donald Trumps administration indførte.


Hvordan situationen udvikler sig på længere sigt er endnu usikkert. Det afhænger af handelsforholdene mellem USA og de lande, hvor Audi producerer bilerne.

Audi følger nu udviklingen tæt. Den tyske bilproducent må vurdere sine muligheder på det amerikanske marked fremadrettet.

Konsekvenserne kan potentielt påvirke Audis markedsandel og salgsstrategi i USA. Det er dog for tidligt at sige noget konkret om de langsigtede effekter.

Handelskonflikter som den her kan have store konsekvenser for globale virksomheder som Audi. Især bilindustrien er følsom overfor told og tariffer.

Mere efter annoncen

På Boosted.dk holder vi øje med udviklingen for Audi og andre bilmærker – også når det kommer til den nuværende toldkrig.

Du kan læse meget mere om Audi, finde anmeldelser af deres nyeste modeller eller se fede ombygninger af klassiske Audi-biler på vores hjemmeside.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er journalist på Boosted.dk og har været en del af redaktionen i snart 12 år. Han er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2020 og arbejder med nyheder, baggrund og analyser om biler og bilbranchen.

Bjørn bor på Fyn nær Odense og er kendt på redaktionen for sin store viden om bilernes historie. Han er vokset op med en forkærlighed for BMW, men drømmer også om en Audi A8 D3 i lang udgave med W12-motor. I hverdagen kører han – naturligvis – BMW.

Mail: [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for TurboDK Shop

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet