Guide: Udskiftning af viskerblade

a%cc%8abner-img_2042

Du vil sikkert ikke sige sandheden, men kan du selv skifte dine viskerblade?

Det er sådan lidt en slags angreb på din mandighed, når du ikke kan gennemskue opgaver på bilen, som burde virke åbenlyse og lette. Her tænker vi selvfølgelig på bilens viskerblade, som skal skiftes fra tid til anden, når de ikke længere gør arbejdet med at holde frontruden ordentligt tør og ren.

Vi har da selv stået i situationen mere end én gang, da producenterne af viskerblade alle har en forskellig måde at montere og udforme fastgøringen af viskerbladende på – så er det jo heller ikke nemt. Derfor har vi her lavet en lille guide til, hvordan du gennemskuer en udskiftning af viskerbladene og samtidig undgår at smadre frontruden osv.

Intet er for basalt, og med denne guide i baghånden slipper du for at tabe ansigt overfor kæresten, næste gang viskerbladende skal have en udskiftning.

Hvorfor udskiftning?
Dine viskerblade berører frontruden med en slags meget blød gummiliste, som med tiden bliver hård og slidt. Du er ikke i tvivl, når det er tid til en udskiftning.

Tidsforbrug
Afhængigt af model varierer tiden lidt, men forvent ikke at bruge mere end 10 minutter.

Sværhedsgrad:
Du kan meget nemt klare udskiftningen selv med vores guide i hånden. Og så styrker det din bil-selvtillid.

Reservedelene:
Vi kan anbefale at købe et sæt viskerblade fra en velkendt producent såsom Valeo eller Bosch – det betaler sig i det lange løb, da levetiden ofte er længere. Et sæt ordentlige viskere som dette koster 299 kr. hos thansen.dk

Guiden er første gang bragt i  Boosted Magazine 17, som stadig kan købs i Boosted Magazines webshop

SÅDAN GØR DU!

017-1

1: Der findes enormt mange viskerbladstyper, og selvom du bestiller til din model, kan du ikke være sikker på, at de passer perfekt. Så mål lige længden på de gamle for en sikkerheds skyld

17-2

2: Viskerarmene kan vippes op ved at trække i dem. På nogle biler kan de ikke komme forbi motorhjelmen i nederste stilling, så her skal du aktivere dem og stoppe dem midt på ruden.

17-3-1

3: Viskerbladet drejes nu op i vandret stilling, så det er muligt at trykke nedad på det. Udløs nu den lille tap på fastgøringsclipsen, så viskerarmen nu kan frigøres fra bladet.

17-3-2

17-4

4: En meget vigtig detalje er IKKE at lade den blottede viskerarm stå oprejst, mens du gør den nye viskerblad klart. Et lille vindpust er nok til, at den banker ned og smadrer frontruden.

17-5

5: Vores mål sagde 45 cm, så her har vi valgt et viskerblad i præcis samme mål for at være sikker på, at det passer som før. Ja, 45 cm er 450 mm, hvis du skulle være i tvivl.

17-6

6: Det er nu at tingene kan blive lidt komplicerede. Der medfølger nemlig ofte flere fastgøringsclips til viskerbladene. Sammenlign med den originale. Vi skal her bruge den største.

17-7-1

7: Nu er det omvendt rækkefølge. Rejs viskerarmen op og hold viskerbladet i vandret position. Stik nu armen op gennem midten af bladet med den åbne side mod clipsen.

17-7-2

8: Tryk armens åbning ind over clipsen på viskerbladet og tryk så opad, indtil låsen på clipsen går i indgreb i armen. Det sker ofte først, når clipsen er helt i bund mod viskerarmens top.

17-8

9: Nu kan du forsigtigt vippe viskerarmen med det nye blad ned på frontruden igen og konstatere, om du har fået den rigtige længde viskerblad. Det skal ikke ramme på kanterne.

17-9

10: Hvis du er tilfreds med længden, så mest muligt af ruden bliver dækket, kan du nu fjerne beskyttelseslisten til gummiet, som nemt slides af til siden.

17-10

11: Smør dine viskerarme med for eksempel WD40 i det bevægelige led, da det er yderst vigtigt, at de gør løst her, for at kunne opretholde det maksimale tryk på frontruden.

01717-faerdig

Og vupti: Det færdige resultat! Et sæt nye viskerblade er lidt ligesom følelsen af at komme i seng i rent sengetøj. Næste gang det regner, vil du bare nyde, at frontruden bliver helt tør uden irriterende striber og lyde.

Klik frem og tilbage på pilene