Med et hårdt hurtigt slag mellem tommel- og pegefingre laver med et knips. Og – hvis man skal tro Stellantis – lyden der starter en bil.
Godt nok har bilmærkerne det hårdt i øjeblikket. Men udviklingsafdelingerne står ikke stille. Nu er Stellantis kommet på, at et knips skal kunne starte nye biler.
Det skriver Carmoses, som har fundet teknologiens patentansøgning hos European Trademark Office.
Teknologien skal fungere ved, at mikrofoner i kabinen programmeres til at opfange lyden af et knips. Det skal bilen så registrere som et signal til at starte motoren.
For at forhindre det åbenlyse – nemlig misbrug – skal systemet dog sende et signal tilbage, som føreren skal svare bekræftende på, før bilen kan køre. Det kan være en lyd eller noget ‘visuelt’, som Stellantis beskriver det.
Den form for gestus-baserede kommandoer er ikke ny. I hvert fald har et mærke som BMW længe arbejdet med idéen. Tyskerne har dog for nylig valgt at droppe, at bilisterne kan bruge fingrene til at skrue op og ned eller bladre mellem radiokanaler og musiknumre.
Forklaringen? Det var meget få, der overhovedet gad bruge det. Om Stellantis får større held med deres knips, er endnu for tidligt at sige noget om.
I virkeligheden bør man spørge sig selv, om det ikke allerede er lige så nemt at vride en tændingsnøgle eller trykke på en start-stop-knap.
Omvendt arbejder Ferrari på en V6-motor, der både forbrænder brint og vender på hovedet. Ja, topstykket vender mod himlen. Læs mere om det her.
Så hvem ved egentlig, hvad bilmærkerne tænker. Toyota arbejder eksempelvis på et system, der skal kunne vide, hvornår passagerer i bilen skal på toilettet, og Mercedes vil have patent på en teknik mod stenslag.
Læs flere artikler efter annoncerne: