Glem Cygnet! Det her var Aston Martins første bybil

Samarbejdet med Toyota om den lille Cygnet var ikke Aston Martins første bybil. Det var derimod en tunet Metro for næsten 40 siden.

Samarbejdet med Toyota om den lille Cygnet med “vinger”, var ikke Aston Martins første bybil. Det var derimod en tunet Metro – der blev bygget for næsten 40 år siden.

Bilen, du kan se på billederne i denne artikel er en Frazer-Tickford Metro. Kender du den? Nå, ikke? Det er der en god forklaring på.

Bilen er nemlig én ud af blot 26, som Aston Martins tidligere tunerafdeling, Tickford, fik lov til at flikke sammen. Den er 39 år gammel, og den forventes at indringe et sted mellem 35.000 og 45.000 pund – et sted mellem 310.000 og 400.000 danske kroner, når den lige om lidt skal på auktion.

LÆS OGSÅ: VILDT! Bilist slipper mirakuløst, da lastbil knuser Nissan



Aston Martin byggede bilen på basis af den meget lidt eksotiske Austin Mini Metro, der var populær blandt briterne i begyndelsen af 1980’erne og et langt stykke op i 1990’erne. Tickford, som altså ikke eksisterer længere, fik opgraderet alt fra chassis til karosseri. Sidstnævnte blev en god del bredere end standardbilen.

Motor med ‘voldsomme’ hk
Den 1,3-liters fik hævet ydelsen til – hold nu fast – 82 hestekræfter. Alligevel var det end god del mere end de 60 hk, bilen ellers havde.

Omvendt skød bilen på den måde en topfart på 160 km/t.

Interiøret fik en luksusbehandling med læder, alcantara, soltag, elruder og en kassebåndafspiller. Ja, vildere kunne det næsten ikke være den gang.

Tre af de 26 biler blev i sin tid fragtet til USA, og det er én af dem, som nu søger ny ejer. Det er faktisk selv samme bil, som deltog på LA Auto Show i 1982. Herefter blev bilen købt af Ferrari-fotografen Wendal ‘Rick’ McBride.

Dyrere end en Porsche
Han har dog ikke brugt bilen ret meget. For på speedometeret står der lige knap 9.300 mil – 15.000 kilometer. Det kan lyde som utroligt lidt for så gammel en bil. Men der skulle være dokumenter og en servicebog, som bekræfter kilometertallet.

Sidste større ‘service’ ligger tre år tilbage. Her fik bilen en ny forrude, ligesom der også kom en ny udstødning på bilen. Alene udstødningen kostede 3.000 pund – 26.000 danske kroner

I sin tid betalte ferrari-fotografen 11.600 pund for bilen. Det kan lyde som lidt i dag. Men dengang i 1982 var det mere end, hvad en ny Porsche 944 kostede på engelske plader. AV!

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.



Næste side
Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk