Annonce:

Genfødt Mercedes 190 Evo II skal køre 24-timers løb

Med den genfødte Mercedes 190 Evolution II sigter HWA efter klassesejr i 24-timers løbet på Nürburgring i 2026.

HWA Evo, der er en 2025-fortolkning af den klassiske Mercedes 190 Evolution II, stiller til start på Nürburgring.

HWA bekræfter, at to biler vil deltage i 24-timers løbet i 2026. Målet er ikke til at tage fejl af – intet mindre en en samlet klassesejr er godt nok.

Projektet er en genoplivning af en af de mest legendariske DTM-racere. Men faktisk laves bilen også i en udgave til gaden.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Som gadebil koster HWA Evo fra 5,3 millioner kroner. Ifølge Boosteds oplysninger kommer mindst én af de bare 100 biler til Danmark.

Nyheden om at HWA også vil køre langdistance-løb med bilen blev offentliggjort forbindelse med 2025-udgaven af 24-timers løb på Nürburgring som skal afvikles i denne weekend.

Her viser HWA to af deres prototyper på selve racerbolen frem. Bilerne er pakket ind i en motorsports-inspirerede folie for at give et indblik i det kommende design.

De to biler skal også køre demo-omgange på den legendariske bane. Det sker før selve løbet i år. Bag rattet sidder Roland Asch og Klaus Ludwig.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

De to tyskere kørte selv i de originale Evo II-biler fra begyndelsen af 1990’erne.

Roland Asch vandt en afdeling af DTM i 1992 på Nürburgrings grand prix-bane i en Evo II. Hans indsats hjalp i øvrigt Mercedes med at vinde mesterskabet det år.

Legender skal udvikle raceren

Klaus Ludwig vandt også et løb senere på sæsonen i 1992. Det løb inkluderede både GP-banen og den gamle Nordschleife.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Over de næste 12 måneder vil de to kørere hjælpe HWA. De skal finpudse racerversionen af gadebilen Evo.

Det bliver dog andre kørere, som sidder bag rattet til løbet i juni 2026. De navne er endnu ikke offentliggjort. Asch og Ludwig fungerer udelukkende som test- og udviklingskører frem mod løbet næste år.

HWA anerkender, at bilen ikke vil være hurtig nok til at kæmpe om den samlede sejr. De førende GT3-biler er simpelthen for hurtige for den nye konstruktion.

Mere efter annoncen:

Firmaet, hvis grundlægger også grundlagde AMG, mener dog, at de har en god chance. Målet er at vinde SP-X-klassen for eksperimentelle biler.

Fokus på sejren i den ‘særlige’ klasse

– Motorsport er i vores DNA, og derfor også i HWA EVO.

Mere efter disse links:

– Som den første gadebil, der bærer HWA-navnet, var og er det klart for os, at vi skal videreudvikle projektet i overensstemmelse med vores arv, siger direktør Martin Marx.

Om den nyfortolkningen af den berømte Mercedes så rent faktisk også kan gøre sig gældende i et af verdens hårdeste racerløb, må vi foreløbig vente et helt år med at få svar på.

Mere efter annoncen:

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også