Geely kan ikke købe sit eget bil Zeekr ud af børsen for 14 milliarder kroner. Storaktionærer som CATL og Intel Capital er nemlig utilfredse.
Geely-koncernens store bud på sit eget bilmærke Zeekr skaber nu betydelig uro.
Planen fra den kinesiske bilkoncern er at købe Zeekr fri fra børsen for cirka 14 milliarder danske kroner.
Det strategiske opkøb skal fjerne Zeekr fra New York-børsen. Men initiativet møder nu uventet modstand.
Flere store og indflydelsesrige aktionærer er utilfredse med prisen. De anser buddet fra Geely Holding som alt for lavt.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Blandt de mest prominente kritiske røster finder man den kinesiske batterigigant CATL. Også teknologifonden Intel Capital synes, Zeekr er værdisat alt for lavt.
Zeekr er en forholdsvis ny aktør på det globale marked for elbiler. Faktisk er mærket ikke ældre end 4 år.
Aktionærer vil have mere for Zeekr
En succesfuld afnotering af Zeekr fra New York-børsen var og er Geelys klare målsætning.
Det ville give Geely fuld og uindskrænket kontrol over bilmærkets fremtidige strategi. Hele processen er dog nu præget af usikkerhed.
Samtidig fyrer et andet Geely-mærke – nemlig Volvo Cars – 3.000 af sine ansatte i Sverige. Officielt som en del af en større sparerunde.
Det forlyder dog, at kineserne har tabt tålmodigheden med Volvo, der forsinker den ene bilmodel efter den anden.
Samtidig er bilerne, når de endelig kommer på markedet, ramt af uhyggeligt mange fejl.
For at spare enndu mere, vil Geely derfor gøre Volvo endnu mere kinesisk end det er i dag. Og det samme kan være tilfældet med Zeekr.
Polestars fremtid er også under Geelys lup
Et andet mærke, som Geely formentlig er godt træt af at holde oven vande, er Polestar. Mærket bliver ved med at tabe penge samtidig med en alvorlig gældsbryde presser indtjeningen.
Adskillige store lån i Polestar står skal enten snart refinanseres eller betales tilbage. Og meget tyder på, at mærket, der i lighed med Volvo har hovedkvarter i Gøteborg, simpelthen ikke har pengene. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]