Annonce:

Geely må ikke købe eget bilmærke for 14 milliarder

Geely kan ikke købe sit eget bil Zeekr ud af børsen for 14 milliarder kroner. Storaktionærer som CATL og Intel Capital er nemlig utilfredse.

Geely-koncernens store bud på sit eget bilmærke Zeekr skaber nu betydelig uro.

Planen fra den kinesiske bilkoncern er at købe Zeekr fri fra børsen for cirka 14 milliarder danske kroner.

Det strategiske opkøb skal fjerne Zeekr fra New York-børsen. Men initiativet møder nu uventet modstand.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Flere store og indflydelsesrige aktionærer er utilfredse med prisen. De anser buddet fra Geely Holding som alt for lavt.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Blandt de mest prominente kritiske røster finder man den kinesiske batterigigant CATL. Også teknologifonden Intel Capital synes, Zeekr er værdisat alt for lavt.

Zeekr er en forholdsvis ny aktør på det globale marked for elbiler. Faktisk er mærket ikke ældre end 4 år.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Aktionærer vil have mere for Zeekr

En succesfuld afnotering af Zeekr fra New York-børsen var og er Geelys klare målsætning.

Det ville give Geely fuld og uindskrænket kontrol over bilmærkets fremtidige strategi. Hele processen er dog nu præget af usikkerhed.

Samtidig fyrer et andet Geely-mærke – nemlig Volvo Cars – 3.000 af sine ansatte i Sverige. Officielt som en del af en større sparerunde.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Det forlyder dog, at kineserne har tabt tålmodigheden med Volvo, der forsinker den ene bilmodel efter den anden.

Samtidig er bilerne, når de endelig kommer på markedet, ramt af uhyggeligt mange fejl.

For at spare enndu mere, vil Geely derfor gøre Volvo endnu mere kinesisk end det er i dag. Og det samme kan være tilfældet med Zeekr.

Mere efter annoncen:

Polestars fremtid er også under Geelys lup

Et andet mærke, som Geely formentlig er godt træt af at holde oven vande, er Polestar. Mærket bliver ved med at tabe penge samtidig med en alvorlig gældsbryde presser indtjeningen.

Adskillige store lån i Polestar står skal enten snart refinanseres eller betales tilbage. Og meget tyder på, at mærket, der i lighed med Volvo har hovedkvarter i Gøteborg, simpelthen ikke har pengene. Læs mere om det her.

Mere efter disse links:

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også