En klassisk Toyota Celica TA22 fra 1971 er blevet transformeret til en kompromisløs japansk restomod – bygget med blod, sved – og en vinkelsliber.
I Fredericia står en helt særlig bil og skinner – bogstaveligt talt. 43-årige David har tryllet med en Toyota Celica TA22 ST fra 1971 og skabt en bil, der både er den ultimative showstopper og samtidig klar til banen. Det begyndte med en lidt spontan handel – og endte i et kompromisløst projekt, der nu trækker opmærksomhed overalt.
“Jeg købte den simpelthen fordi det første billede i salgsannoncen var et skud af motorrummet, hvor man kunne se fire åbne tragte ned i karburatorerne… og så var det en fed model,” fortæller David.
En bil med sjæl og historie
Den gamle Celica har haft et turbulent liv. Fra at køre rally med bur og være tæt på rustedøden, til nu at leve videre som en 70’er-inspireret restomod med respekt for originalen.
“Den har startet livet som en original rød bil, været på taget og været veteranbil – og nu har den fået endnu et liv som en klassisk restomodded ræser. Det giver karakter.”
Et motorrum med skjult teknologi
David er især stolt af det gennemførte motorrum, hvor moderne teknik er blevet skjult i et klassisk look.
“Jeg har lavet komplet nyt ledningsnet og moderne elektronik, som en ny generator og elektrisk servostyring fra en Yaris. Det hele er integreret usynligt.”
Under hjelmen finder man en 2T-G twincam fra Toyota/Yamaha – med skarpe knaster, dobbelte Mikuni-karburatorer og masser af attitude.
Klassisk kabine med moderne twist
Indvendigt er kabinen gennemført med originale detaljer og en håndfuld nøje udvalgte opgraderinger.
“Jeg har fundet originale dele rundt omkring i verden – fx nyt tæppe, originale ure og sæder ombetrukket med ægte læder i den originale stil. Plus 4-punkts seler og en harness bar.”
David understreger, at alt virker – og at kabinen er tænkt som et sted, man både kan nyde hverdagskørsel og få lidt racerfølelse.
Vild undervogn og hjemmebyggede løsninger
Et af de største bump på vejen var undervognen. Bilen var slidt, og alt måtte genopbygges fra bunden.
“Jeg har selv bygget gevindundervogn, justerbare arme og støbt nye polyurethane-bøsninger. Bilen er sænket 12-14 cm og gjort tilsvarende bredere – og alt fungerer.”
Det ydre: Japansk 70’er-stil til fingerspidserne
Celicaen ligner noget, der kunne være trillet direkte ud af et japansk touring car-løb i 70’erne. Og det er netop meningen.
“Jeg er gået all-in på looket med brede skærme, ducktail-vinge, lille frontlæbe og reklamer fra bl.a. Tokyo Rubber Company – præcis som dengang.”
Ikke til familiens fornøjelse
Hvordan tager omgivelserne imod den kompromisløse klassiker?
“Ungerne hader den… Konen siger, det er en plejet gammel trunte. Men det bekræfter mig bare i, at jeg har gjort det rigtige.”
Hvis penge ikke var et problem?
“Så ville jeg måske få lavet for- og bagruder i lamineret glas. Lige nu er den ikke ligefrem vandtæt…”
Ellers er bilen præcis, som David vil have den – en funktionel blanding af nyt og gammelt, der både respekterer historien og fungerer til hverdag.
Hvad bringer fremtiden?
Selv om Celicaen er tæt på færdig, bliver der stadig skruet videre på både den og nye projekter.
“Jeg bygger videre på min YouTube-kanal Roadworthyish, og der er gang i min Lexus GS300 med stor turbo og 8HP-gear.”
Fakta om bilen
- Model: Toyota Celica TA22 ST
- Årgang: 1971
- Motor: 1.6 8v twincam 2T-G
- Modifikationer: Komplet restomod med opgraderet undervogn, interiør, motorrum og styling
Om ejeren
- Navn: David
- Alder: 43
- By: Fredericia
- Job: Automatiktekniker / wannabe YouTuber
- Første bil: Opel Kadett 1.3 LS
- Tak til: “Dem der altid lige har en stump, når man mangler den.”
Fotos af: Peter Falk Photofactory
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]