FORKLARING: Ja, politiet må godt beslaglægge din “tunede” bil

Fredag aften i sidste uge måtte en 21-årig mand fra Viborg aflevere nøgler, bil og kørte, da han blæste forbi en lasermåling i en byzone

På det seneste har flere og flere bilejere oplevet, at deres ulovligt konstruktivt ændrede biler er blevet tilbageholdt af politiet. Det hele skyldes en ændring af færdselsloven fra 2018.

Det hele begyndte, da en Volkswagen Polo-ejer i begyndelsen af februar blev stoppet af politiet i Vejle. Bilen blev, siger ejeren, beslaglagt på grund af for høj forurening. Sagen blev vi hurtigt bekendt med her på Boosted-redaktionen.

Siden væltede det ind med folk, der kunne fortælle, om hvordan politiet forskellige steder i landet havde beslaglagt/tilbageholdt biler på samme grundlag. Her på Boosted har vi kendskab til sager om alt fra en 20 år gammel Volkswagen Passat til en blot par år gammel BMW M5 der er faldet i unåde hos politiet på grund af mistanke om for høj forurening. Igen på grund af ulovlige konstruktive ændringer.

Alle bilister fortæller en version af samme historie. De har fået valget mellem at lade et autoriseret værksted  bringe bilen tilbage i lovlig stand eller se bilen skrottet.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Her er forklaringen
Hvorfor politiet landet over specfikt går efter bilister på den måde lige nu, er det trods henvendelser til politiet ikke lykkedes Boosted-redaktionen at opklare. Men vi ved, hvordan det kan lade sig gøre.

Forklaringen ligger i en ændring af færdselsloven, som et flertal i Folketinget fik stemt igennem i 2017. Tilbage i oktober 2017 fremsatte daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) et lovforslag, der skulle give politiet lov til at slå hårdere ned på forurene lastbiler og anden tungvognstransport.

Ses vi til Auto Show?


Nærmere bestemt skulle det være muligt at slå hårdere ned på lastbiler, som udledte for mange NOx-partikler. Noget der faktisk var et omfattende problem i transportbranchen dengang – hvilket vi også skrev om i 2017.

Kun et autoriseret værksted kan klare opgaven
På Christianborg blev forslaget strikket sådan sammen, at de også gjalt personbiler. Og det var der ikke lavet om på, da forslaget blev vedtaget 30. november 2017. Det betyder, at man siden 1. januar 2018 ikke alene har risikeret en heftig bøde ved at køre rundt i en personbil med ulovlige konstruktive ændringer.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bilister risikerer også, at deres biler ville blive beslaglagt/tilbageholdt, indtil bilen er ført tilbage i lovlig stand igen. Det fremgår af den endelige lov, som kan læses her. Sagt på en anden måde – blister slipper ikke længere ‘bare’ med en synsindkaldelse og en heftig bøde, hvis/når bilerne forurener for meget.

Ydermere viser det sig, at politiet på baggrund af en landsretsdom på området mener, at bilen skal føres tilbage i lovlig stand på et autoriseret værksted. Og kun på et autoriseret værksted. Det viser en mail mellem Sydøstjyllands Politi og en advokat, som Boosted er kommet i besiddelse af.

Der går allerede nu meldinger, om at den praksis har vist sig at være rigtig dyr for de bilister, som har fået tilbageholdt deres biler.

Politiet kan også…
Desuden er der bekendtgørelse nr. 1297 af 18. november 2010 § 1, nr. 1. Ja, det lyder snørklet, hvilket det også er. Men skåret ind til benet giver paragraffen politiet mulighed for at beslaglægge enkeltdele, som er i strid med færdselsloven, fra køretøjer, hvis straffen ikke er højere end en bøde.

Endelig kan politi og anklagemyndigheden, som det er sket før, blandt andet ved en byretsdom i Kolding i 2019, læne sig opad færdselslovens §120 styk a. Her siger punkt 7, at politiet kan tilbageholde køretøjer, hvis der er foretaget ulovlige konstruktive ændringer.

Bødetaksterne i tilfælde af for høj forurening ved konstruktuve ændringer. Kilde: retsinformation.dk
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk