Kinesiske Geely, der ejer både Volvo og Lotus, har placeret den tidligere Volvo-direktør Jim Rowan i bestyrelsen for Lotus der kæmper for at overleve.
Den tidligere administrerende direktør for Volvo Cars, Jim Rowan, er blevet taget til nåde af de kinesere, der sparkede ham ud i marts måned.
Det skriver Dagens Industri.
Rowan er blevet udpeget som bestyrelsesmedlem hos det kriseramte Lotus Cars.
Jim Rowan blev fyret fra sin stilling som administrerende direktør for Volvo Cars i marts. Fyringen skete, som Boosted også kunne fortælle, med øjeblikkelig virkning.
I forbindelse med fyringen blev den tidligere topchef, Håkan Samuelsson, bedt om at vende tilbage til direktørstolen.
Nu skal Rowan hjælpe et andet mærke i Geely-koncernen. Lotus Cars befinder sig i en akut krise med et salg der falder og en aktiekurs på randen af kollaps.
Boosted har de seneste dage kunnet fortælle, om noget af en rutsjetur hos bilmærket, fordi Lotus’ ejere i første omgang truede med at lukke fabrikken.
Siden er det kommet frem, at fabrikken ikke skal lukke, men at i hvert fald 400 ansatte skal fyres.
– I min tid hos Volvo Cars voksede vi som et team og styrkede virksomheden hvert år, hvilket resulterede i tre års vækst og to år med rekordoverskud i virksomhedens 98-årige historie, siger Rowan efter fyringen til Dagens Industri.
Rowans nye rolle i Geely-koncernen
Den nye bestyrelsespost hos Lotus placerer igen Rowan centralt i Geely-koncernens forsøget på at vende udviklingen.
Geely satser på, at hans erfaring kan hjælpe det britiske sportsvognsmærke.
Bestyrelsesposten hos Lotus er ikke det eneste nye Jim Rowan skal se til. Den i dag 60-årige skotte skal også være teknisk rådgiver for den skotske regering.
Derudover vil han investere i nye startup-virksomheder. Investeringerne vil primært ske i hans hjemby Glasgow.
En fremtid med mindre virksomheder og rådgivning
Jim Rowans fremtid indebærer dermed en blanding af bestyrelsesarbejde, rådgivning og investeringer. Det er en markant anderledes hverdag end jobbet som topchef for Volvo Cars.
Lotus er, ligesom Volvo, i gang med en stor omstilling. Og det gør på mange måder ondt.
Alene hos Volvo, der har hovedsæde i Gøteborg, har 2.000 ansatte fået revet deres kontrakter i stykker.
I den samme sparerunde skal Volvo sige farvel til mere end 3.000 folk på globalplan for at spare 12 milliarder danske kroner.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]