Der skal kun bygges 33 eksemplarer af Alfa Romeo 33 Stradale. Og en af dem skal den fyrede Sauber-kører Valtteri Bottas have.
Valtteri Bottas beskriver selv skiftet til Sauber “som én stor fejl”. Men forholdet til den tidligere hovedsponsor Alfa Romeo fejler nu ikke noget.
I hvert fald har finnen, der efter fyringen fra Sauber er tilbage hos Mercedes som reservekører, sikret sig én af de bare 33 Alfa Romeo 33 Stradale, der skal bygges.
Bottas har valgt, at bilen skal have forbrændingsmotor. Det vil sige en 3-liters V6’er med dobbelte turboer og 620 hestekræfter. Bilen render efter sigende først speedometeret ud ved 333 km/t.
Godt nok tilbyder Alfa Romeo også sine kunder at bygge bilen med elmotor. Men det har den hurtige finne altså valgt at se bort fra.
33’eren skulle i øvrigt have været den sidste bil, Alfa Romeo nogensinde byggede med benzinmotor. Men meget er sket, siden bilen blev præsenteret som produktionsklart koncept tilbage i august 2023.
Nu siger Stellantis-mærket nemlig, at man alligevel ikke kan undvære forbrændingsmotoren. Alene i USA vil det være for stor en udfordring for mærkets forhandlere.
– Alene i vores amerikanske netværk har vi 110 forhandlere, og det ville være meget udfordrende for dem at overleve med en portefølje, der kun består af elbiler, siger chefen for den nordamerikanske importør, Chris Feuell.
Alfa Romeo kæmper i forvejen med faldende salgstal i USA. I løbet af 2024 faldt salget til bare 8.865 biler. Det er en nedjustering på hele 19 procent i forhold til 2023. Herhjemme blev der solgt bare 18 nye Alfa’er i samme periode.
Hvad angår 33 Stradale kommer den næppe til Danmark. Alene prisen bør kunne afskrække selv den mest velbeslåede dansker. Især hvis der skal afgift på.
Når det så er sagt, har Alfa Romeo faktisk ikke løftet sløret for prisen offentligt. Men normalt så velorienterede Car and Driver mener at vide, at bilen begynder fra 1 million dollar. Det svarer til lidt mere end 7 millioner danske kroner med den dagsaktuelle vekselkurs.
Læs flere artikler efter annoncerne: