Den tidligere Aston Martin og Renualt-chef Otmar Szafnauer siger, at han har både et bilmærke og finansering af et 12. Formel 1-hold på plads.
Otmar Szafnauer hævder nu, at han har sikret finansiel opbakning og et bilmærke i form af en motorleverandør til et 12. Formel 1-hold.
Szafnauer siger selv, at planerne har været under vejs i mere end et år, men at målet har været det samme helt fra begyndelsen. Nemlig at få et 12. og sidste Formel 1-hold på plads.
– Hvad jeg kan fortælle er, at pengene bag kommer fra seriøse folk, og de har den finansielle kapacitet til at kunne finansiere et Formel 1-hold.”
Szafnauer bemærkede desuden, at han allerede har en aftale med et bilmærke, der er klar til at levere motorer, på plads.
Identiteten på investorerne og selve bilmærket er dog ikke noget, Szafnauer vil løfte sløret for endnu.
Gruppen bag den tidligere teamchef er også åben for at købe et eksisterende hold. Det kræver dog, at man kan forhandles sig frem til, hvad de kalder ‘en fair pris’.
– Det er bare et spørgsmål om, at timingen er rigtig til rent faktisk at få muligheden for at starte det 12. hold op, lyder det i et interview med The Race.
Szafnauers F1 ambitioner og udfordringer
Han anerkendte udfordringen ved at træde ind under de nuværende regler. Han pegede på anti-udvandingsgebyret, der betyder, at de nuværende hold ikke må miste penge, og prisen på flere hundrede millioner kroner bare for at få lov til at stille op.
Szafnauer understregede dog, at han har det klare mål at blive en medejer. Ligesom Mercedes’ teamchef Toto Wolf også ejer en tredjedel af det hold.
“Det er svært, når folk ikke sælger. Men jeg for står dem. Der er en ny Concorde-aftale på vej. Alt det er blevet aftalt.
Den nye Concorde-aftale, der fordeler pengene og vilkår mellem holdene i sporten, kan potentielt ændre de økonomiske vilkår for holdene, hvis et 12. hold skal have del i det hele.
Hvis han tvinges til at bygge et hold fra bunden, forventer Szafnauer at være klar til 2028 eller 2029-sæsonen.
Han siger dog, også, at man med de rette ansættelser, værktøjer og fabriksudvikling kan være konkurrence-dygtig allerede efter tre år.
“Med de ressourcer, jeg har samlet, kunne jeg inden for kort tid være konkurrencedygtig.
– Jeg vil ansætte de rigtige personer. Bilmærket, der tager sig af drivlinjen, vil også være meget kompetent.”
Planerne inkluderer ambitiøse faciliteter.
– Vi får en ny vindtunnel, nye udviklingscentre, en ny fabrik – lidt ligesom hvad Lawrence Stroll gjorde (med Aston Martin, red.).
Erfaring og Fremtidsudsigter for Nyt Hold
Szafnauers tidligere erfaringer i sporten giver ham en vis ballast. Han har tidligere været med til at bygge hold op.
– Da jeg var hos British American Racing, sluttede vi i år to på en delt fjerdeplads i verdensmesterskabet, og vi begyndte med absolut ingenting,” huskede Szafnauer. D
Usikkerheden omkring processen for et 12. hold er dog stadig en faktor.
– Jeg ved ikke, hvornår eller om processen for et 12. hold vil åbne op, men hvis den gør, vil jeg være klar,” konkluderede han.
Men det stadig er usikkert, om Formel 1-organisationen og motorsportens sammenslutning FIA vil tillade et 12. hold, er det sikkert, at der kommer et 11.hold. Faktisk er tilladelsen allerede givet. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]