Det spanske bilmærke Santana Motor fyrede sine sidste 1.341 ansatte, da mærkede lukkede i 2011. 14 år senere har en ny ejer sikret sig økonomisk opbakning fra Kina.
Det spanske bilmærke Santana er klar til et comeback. Mærket vender tilbage efter 14 års pause.
Det sker med hjælp fra kinesiske partnere, herunder Zhengzhou Nissan. En ny 4×4 pickup med op til 402 hestekræfter ifølge mærkets nye pengemænd under udvikling.
Santana har arbejdet sammen med Zhengzhou Nissan og Anhui Coronet Tech. Zhengzhou Nissan er et joint venture mellem Nissan og Dongfeng. Sammen udvikler de et helt nyt køretøj, der skal bære både Santanas navn og logo.
Bilen vil kunne fås med både dieselmotor og som plug-in hybrid. Det giver køberne flere valgmuligheder. Detaljerne om dieselmotoren er dog ukendte på nuværende tidspunkt.
De første i øvrigt meget mørke billeder fra Santana giver antydningen af pickup. Bilen ser ud til at have en frihøjde i stil med den vi finder på Nissan Frontier Pro.
Nissan Frontier Pro blev vist på Shanghai Motor Show sidste år. Den bil har en 1,5-liters turbobenzinmotor og en lille batteripakke. Samlet set yder den 402 hestekræfter og omkring 800 newtonmeter
Santanas historie og produktion
Plugin-hybriden kan køre op til 135 kilometer på ren strøm. Altså i Nissans konfigration. Det er dog målt efter den kinesiske brændstofnorm, der på mange måder er mere misvisende end den i forvejen sløje, europæiske WLTP-måling.
Den nye pickup er designet til offroad-entusiaster. Den kan blive en konkurrent til biler som Ineos Grenadier Quartermaster.
Men næppe en konkurrent til Amazon-grundlægger Jeff Bezos nye bilmærke, Slate, der leveres helt uden elruder og nogen form for radio.
Produktionen af Santana skal lægges i Spanien. Faktisk skal bilerne bygges på Santanas gamle fabrik i Linares, Andalusien. Det genopliver den historiske produktionslokation.
Det oprindelige Santana blev grundlagt i 1956. To år senere begyndte firmaet at producere Land Rovere på licens. Det skete også i Spanien.
I 1980 fik Santana lov til at lave egne versioner af Land Rover-modeller. Det førte til modeller som Ligero og PS-10. I 1985 indgik Santana et partnerskab med Suzuki.
Vejen til et comeback og fremtiden
Under Suzuki-partnerskabet byggede Santana modeller som Samurai, Jimny og Vitara med andre logoer på. Mellem 2007 og 2011 byggede de også Iveco Massif. Det var en redesignet PS-10 model for Iveco.
Salget af Iveco Massif levede ikke op til forventningerne, hvorfor aftalen blev revet midt over.
Konsekvensen var, at Santana, hvis største aktionær var lokalregeringen Andalusien, lukkede. Det skete i 2011. På den måde mistede de sidste 1.341 ansatte deres job.
Santana planlægger at afsløre hele modelprogrammet senere i år. Flere detaljer om den nye pickup forventes snart. Fremtiden vil vise, om comebacket bliver en succes.
Santana Motor er i øvrigt langt fra det eneste ellers lukkede bilmærker, der i disse dage forsøges genoplivet.
Russerne mener, at Sovjetmærkerne Moskvich og Volga har en fremtid. Og for nylig kom det frem, at Serbien vil genoplive Yugo-mærket. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]