Peugeot E-3008 opnår lav score på førerassistentsystemer i ny test fra Euro NCAP og lander samlet set under forventning.
Peugeot E-3008 har netop gennemgået den nyeste sikkerhedsvurdering fra Euro NCAP, og resultatet er en anelse skuffende: kun fire ud af fem stjerner.
Det placerer den nye eludgave af den populære SUV under konkurrenter som Tesla Model 3 og MG S5 EV, der begge har opnået fem stjerner i de samme testkriterier.
Den nye E-3008 er testet i sin elversion med 73 kWh-batteri og venstrestyring, og selvom bilen klarer sig solidt i flere kategorier, er det særligt den lave score på avanceret førerassistance, der trækker det samlede resultat ned.
Høje karakterer til børn og voksne – men svag assist i Peugeot E-3008
I de to vigtigste sikkerhedskategorier for passagerer opnår Peugeot 3008 henholdsvis 82 procent for voksne og 85 procent for børn.
Det er solide resultater, der blandt andet skyldes en stabil kabinekonstruktion, gode resultater i frontal- og sidekollisioner samt korrekt funktion af sikkerhedsudstyr som airbags og seleforstrammere.
Modellen får også ros for sin børnesikkerhed. Der gives fuld score i kollisionstests for både seks- og tiårige testdukker. Peugeot har også implementeret et brugervenligt airbag-frakoblingssystem på forsædet for bagudvendte barnesæder.
Men på området for aktive sikkerhedssystemer – under kategorien Safety Assist – scorer 3008 kun 62 procent.
Det skyldes blandt andet fraværet af børneovervågning, begrænset førerovervågning og en ikke optimal ydelse i advarselssystemer for bagsædepassagerer.
Euro NCAP bemærker, at bilens AEB-system (automatisk nødbremse) reagerer acceptabelt på biler og cyklister, men kun moderat godt på fodgængere.
God beskyttelse af fodgængere – men ingen cyklistbeskyttelse ved døråbning
Peugeot E-3008 scorer 79 procent i kategorien for sårbare trafikanter. Bilen har et aktivt motorhjelmsystem, som løfter hjelmen ved påkørsel for at mindske hovedskader hos fodgængere og cyklister. Derudover beskytter bilen godt mod skader på ben og hofter.
Men bilen scorer nul point i den nye test for “dooring prevention” – altså systemer, der forhindrer dørene i at blive åbnet, hvis en cyklist kommer tæt forbi.
Det trækker ned i en kategori, hvor Tesla Model 3 netop fik ros for sin funktion.
Førerassistentsystemer halter efter i den franske elbil
Det største kritikpunkt i Euro NCAP’s test er dog førerassistentsystemerne. Her opnår Peugeot 3008 en samlet score på kun 62 procent.
Bilen har hverken automatisk aktivering af fartbegrænseren, børneovervågning eller et aktivt bagsædevarslingssystem. Det trækker markant ned, især i en tid hvor mange elbiler netop differentierer sig med høj grad af digitalt sikkerhedsudstyr.
Ifølge Euro NCAP’s direktør, Aled Williams, bør Peugeot tage resultaterne som en anledning til at forbedre deres teknologiske sikkerhedspakke:
“Vi forventer, at moderne biler i 2025 leverer høj ydeevne både på passiv og aktiv sikkerhed. Det er positivt, at Peugeot 3008 beskytter passagererne godt, men bilens førerassistance skal opdateres, hvis den skal være med i front,” fortæller Aled Williams.
Peugeot 3008 blev testet i maj 2025 og gælder for alle versioner i modelserien. Den samlede vægt på testbilen var 2.104 kg, og den blev klassificeret som en lille SUV i Euro NCAP’s testkategori.
Du kan se hele crashtesten og alle resultaterne på euroncap.com.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]