Der er ingen tegn på, at det længere brænder ombord på fragtskibet Morning Midas, der tidligere på måneden var på vej fra Kina til Mexico med bl.a. 800 elbiler ombord.
Det fragtskib, som 3. juni brød i brand ud for Alaskas kyst, brænder ikke længere.
Visuelle tjek og termiske scanninger tyder på, at flammerne har lagt sig. Derfor er det nu op til bjerningsmandskab at få skibet i land.
Det skriver World Cargo News.
Det vides ikke, om bilerne, der er ombord, har taget skade. Men det er sandsynligt. Billeder fra den amerikanske kystvagt viser nemlig et skib hårdt plaget af skader efter branden.
Inden for en uge vil endnu et fartøj nå fragtskibet Morning Midas, så det kan blive bugseret ind mod land.
Specalister har ifølge Marinelog.com inspiceret Morning Midas visuelt. Og man har ikke kunnet finde tegn på olie- eller andre udslip i havet. Ligesom der ikke er tegn på, at skibets vandtætte ordning har taget skade.
Ifølge myndighederne brød branden ombord på Morning Midas ud tirsdag den 3. juni omkring kl. 15.15 lokal tid.
Ombord på skibet er der bl.a 3.048 biler. I hvert fald 70 af dem er rene elbiler og 681 er hybrider.
Det rederi, der siden branden brød ud har haft ansvaret for skibet, meddelte allerede kort efter, flammerne opstod, at de i første omgang blev set fra dækket, hvor elbilerne står.
Bjærgningsspecialisterne ombord på skibet Gretchen Dunlap, der nåede Morning Midas 9. juni, kunne 11. juni nå fragtskibet med et slæbetov.
Det slæbetov er nu forbundet til et anden skib, som skal stå for den videre bugsering. Desværre er det ikke første gang, at et skib med elbiler ombord brænder.
I 2022 gik det helt galt, da det japansk-ejede Felicity Ace gik ned ud for den portugiske øgruppe Azorerne. Ombord var bl.a. de absolut sidste Lamborghini Aventador. Læs mere om det her.
Efter branden på Felicity Ace betød, at skibet gik ned, fik nogle lithium-ion-batterier i en række Porsche-elbiler skylden for branden.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]