Det brændende fragtskibet Morning Midas driver formålsløst rundt i Stillehavet med 800 elbiler ombord. Brænden brød ud for 9 dage siden.
I over ni dage har fragtskibet Morning Midas stået i flammer midt i Stillehavet. Ombord er 800 elbiler og hybrider, og ilden er fortsat ude af kontrol. Skibet driver nu hjælpeløst rundt, og situationen er kritisk.
Det skriver seatrade-maritim.com.
Branden brød ud den 3. juni. Siden da har skibet været et brændende vrag. Det befinder sig omkring 350 kilometer syd for Adak Island i Alaska.
Et redningshold er nået frem til det brændende skib. Holdet er ombord på bugserbåden Gretchen Dunlap. De kan dog ikke gøre meget andet end at observere på sikker afstand af fragtskibet, der var på vej fra Kina til Mexico.
Risikoen for brande i elbilernes litium-ion-batterier umuliggør en slukningsindsats. Brandene udvikler ekstremt høje temperaturer. De kan også udlede en række meget giftige gasser.
Redningsmandskabet må derfor holde sig på vindsiden af Morning Midas. Det sikrer, at de ikke udsættes for den giftige røg.
Risiko for forlis og olieforurening
Eksperter peger på to mulige udfald. Branden kan med tiden slukke sig. Det vil gøre det muligt at slæbe vraget i havn.
Et mere sandsynligt scenarie er dog, at skibet kæntrer og synker. Udbrændte dele inde i skibet kan forrykke sig. Det kan få skibet til at krænge og til sidst gå til bunds.
Hvis Morning Midas synker, er der en betydelig risiko for forurening. Skibet har mere end 300 tons marinegasolie ombord. Dertil kommer omkring 1.500 tons olie og de mere end 3.000 biler der også er med.
Besætningen på skibet gav sig allerede, da branden blev opdaget, til at bekæmpe den. De måtte dog opgive og forlade skibet. Hele besætningen på i alt 22 mand blev reddet over på containerskibet Cosco Hellas.
Udover de 70 fuldt elektriske biler og 861 hybridbiler er skibet lastet med i alt 3.048 køretøjer.
Elbilers brandfare til søs er set før
Yderligere to bugserbåde er på vej til det sted, hvor Morning Midas brænder. Det vil dog tage flere dage for den næste at ankomme.
Et tredje skib er mere end en uge væk. Til den tid kan det være for sent med en bjergning af skibet
Hændelsen sætter fornyet fokus på brandsikkerheden til søs. Især når det gælder transport af elbiler. Brande i elbiler er markant anderledes end i traditionelle biler.
De udvikler sig hurtigere og med langt højere temperaturer. Det stiller helt nye krav til sikkerhedsudstyr og slukningsmetoder på fragtskibe.
Vejret på stedet er en afgørende faktor for det videre forløb. Stærk vind kan både sprede de giftige gasser og påvirke skibets stabilitet.
Det er da heller ikke første gang, at et skib med elbiler brænder. I 2022 gik fragtskibet Facility Ace ned i Atlanterhavet efter en brand ombord. Senere fik et batteri en elbil fra Porsche skylden for ulykken.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]